Drie wereldpremières tijdens feestjaar van Nationale Opera

Tien producties, waarvan acht nieuwe, en een nieuw festival: de Nationale Opera presenteerde gisteren een feestseizoen ter viering van het vijftigjarig jubileum. Ook zijn er drie wereldpremières. Louis Andriessen schrijft een nieuwe opera, Theatre of the World, op libretto van Helmut Krausser (Melodieën). Van Michel van der Aa gaat de 3D-kameropera Blank Out in première en nieuw is ook Kaija Saariaho’s Only the Sound Remains.

Het grote aantal nieuwe producties is deels onderdeel van het feestjaar, maar weerspiegelt ook een trend. „Het publiek is minder geneigd eenzelfde productie nogmaals te bezoeken”, aldus artistiek directeur Pierre Audi. Bestond tien jaar geleden nog circa de helft van een seizoen uit reprises, nu is dat nog een kwart. Die ontwikkeling hangt samen met een andere trend: meer coproducties met andere toonaangevende operahuizen, waardoor de kosten van nieuwe producties lager uitvallen.

Het seizoen opent met een nieuwe productie van Richard Strauss’ Der Rosenkavalier o.l.v. chef-dirigent Marc Albrecht, in oktober gevolgd door een (nieuwe) Il trovatore van Verdi door Alex Ollé (La Fura dels Baus). Nieuw is op 6 november een operagala met solisten geënsceneerd door regisseur Robert Carsen, ook hier voor de herneming van zijn succesvoorstelling Dialogues des Carmélites van Poulenc.

Verdere producties zijn o.a. Hänsel und Gretel (regie Lotte de Beer) Ariodante, Chovansjtsjina (o.l.v. Metzmacher), Berlioz’ Roméo et Juliette (voor het eerst i.s.m. met Het Nationale Ballet), Don Giovanni (regie Claus Guth) en Pique Dame (Concertgebouworkest met Mariss Jansons).

Audi doet zelf de mise-en-espace van het jubileumconcert o.l.v. Jaap van Zweden met sopraan Eva-Maria Westbroek (Strauss, Berlioz), waarmee het feestseizoen eind juni besluit.