‘Daily Telegraph zwicht voor commercie’

Het Britse conservatieve dagblad Daily Telegraph (oplage 511.857) is gezwicht voor de druk van adverteerders bij zijn verslaggeving, onder meer die van de bank HSBC. Met die vernietigende kritiek stapte de belangrijkste politieke commentator van de krant, Peter Oborne, gisteren op. In een brief op de website OpenDemocracy schrijft Oborne: „Als commerciële prioriteiten het redactionele oordeel bepalen, hoe kunnen lezers ons blijven vertrouwen?”

Hij beschrijft hoe „er met een loep” moet worden gezocht naar artikelen over belastingontwijking door HSBC – dat voorpaginanieuws bij andere kranten was. Ook zou er nauwelijks over demonstraties in Hongkong zijn geschreven, daags voordat er een lucratieve bijlage van de Chinese regering zou verschijnen. Over een cruiseschip verscheen juist wel een lang verhaal, ook dat zou volgens Oborne de invloed van de adverteerders zijn.

De Telegraph ontkende gisteren: „De scheiding tussen advertenties en onze prijswinnende journalistiek is de kern van ons bedrijf”. Oborne’s verhaal werd deels bevestigd door The Guardian: „Voor publicatie in The Guardian en terwijl onderhandelingen gaande waren over het materiaal, ‘pauzeerde’ HSBC zijn advertenties.”

Oborne wijst niet alleen op de invloed van commercie. Hij signaleert ook dat de krant online zwicht voor clickbaits.

De redactie zou hebben geweten dat een verhaal over een vrouw met drie borsten niet klopte, maar het toch hebben gepubliceerd om lezers naar de website te lokken.