Tot in de details

Moeilijk in een genre te plaatsen: dat heeft de Kameroense, in Rotterdam woonachtige zangeres Ntjam Rosie vaak gehoord over haar muziek. Ooit begon ze in een jazzy neo-soulgenre, maar ze verbreedde haar stijl met latin en gaf haar Afrikaanse wortels – de gospel die ze als kind hoorde in de Kameroense kerk – de ruimte.

Inhoudelijk was haar groei als zangeres al te merken op haar vorige album At the Back of Beyond (2013), waarop ze prettig persoonlijk en reflectief werd. Nu is er het indrukwekkende The One, een delicaat, voornaam en tot in de details uitgedacht album dat haar naam als veelzijdig vocaliste bestendigt.

Rosie’s stem danst bekoorlijk over de noten in het Engels, Frans en Bulu – de taal uit Kameroen – met bezieling, vrijheid en controle. Ze varieert met haar band in aanpak, van licht deinend in een zacht vloeiende beweging tot stevig tegen de harmonie in, een contrastzang met de stoere vocaliste Pink Oculus. Maar naast haar zang vallen haar gelukkige, muziekinhoudelijke keuzes op, op dit album dat ze zelf produceerde. De composities breken soms knap open. Zo bevat The Loved een intense solo van trompettist Eric Vloeimans, en zetten de strijkers van toparrangeur Martin Fondse intimiteit aan.