TNT voorziet zwaar jaar, winst blijft weg tot 2016

Pakketbezorger TNT heeft geen leuk nieuws. Hervorming van het bedrijf levert pas in 2016 winst op. Beleggers houden niet van pessimisme.

Foto TNT

Reken nog maar even op verliezen. Het was geen fijne boodschap die TNT vanochtend bracht. Het koeriersbedrijf leed vorig jaar een nettoverlies van 195 miljoen euro.

Topman Tex Gunning verwacht voor dit jaar nog geen verbetering. Pas vanaf volgend jaar zal er weer een bescheiden groei zijn. Het aandeel TNT ging na de bekendmaking van de jaarcijfers en prognoses onderuit, met een verlies van ruim 8 procent.

TNT, wereldwijd actief als pakketbezorger met 60.000 werknemers, van wie 2.300 in Nederland, zag in 2014 de omzet met 3,2 procent dalen naar 6,7 miljard euro. Het nettoverlies steeg met 60 procent, van 122 miljoen in 2013 naar 195 miljoen euro vorig jaar. In het vierde kwartaal van 2014 was er nog een lichte omzetstijging (1,6 procent), maar vooral door eenmalige lasten een nettoverlies van 137 miljoen euro.

De slechte resultaten laten zich deels verklaren door externe factoren: bescheiden economische groei en zware concurrentie, vooral in West-Europa, een belangrijke markt voor TNT. Concurrenten als FedEx en UPS proberen ook te profiteren van de door onlineverkoop sterk groeiende markt voor pakketbezorging. TNT spreekt zelf van „ongunstige marktomstandigheden”.

Zwaar wegen echter ook interne factoren. TNT is sinds de afsplitsing van PostNL in 2011 bezig met reorganiseren. Een nieuw managementteam lanceerde vorig jaar het ombouwprogramma Outlook, met doelen tot 2018-19. Investeringen in personeel en logistieke voorzieningen kosten dit jaar veel geld, in het eerste kwartaal tussen 10 en 15 miljoen euro. Voor de komende drie jaar is 250 tot 300 miljoen euro gereserveerd voor hervorming van het bedrijf. De investering moeten leiden tot lagere kosten en betere service. In 2018 moet er 250 miljoen euro aan kosten zijn bespaard. Analisten vinden de beoogde marges voor 2018 te bescheiden.

Door verbetering van het Europese netwerk, zowel op de weg als in de lucht, en door zich meer te richten op het midden- en kleinbedrijf hoopt topman Gunning klanten terug te winnen die de laatste paar jaar zijn afgehaakt. Dit jaar wordt een lastig overgangsjaar. Gunning verwacht dat de omzetgroei vanaf 2016 minimaal gelijk zal zijn aan de economische groei.