Na Jezus krijgt nu ook Mohammed zijn eigen glossy

Na Jezus krijgt ook Mohammed zijn eigen glossy. Foto ANP / Koen van Weel

Na de Jezus-glossy van eerder deze maand, komt er aanstaande zomer ook een glossy uit over het leven van profeet Mohammed. De initiatiefnemer is Brahim Bourzik, de oprichter van de moslimkrant.nl.

Het is de bedoeling dat de Mohammed-glossy in juni verschijnt, een week voor ramadan. Bourzik liep al een tijdje rond met het idee. Sinds de aanslagen in Parijs en Kopenhagen heeft hij er vaart achter gezet.

Eenmalig

In de glossy zal alles over het leven van Mohammed worden verteld in 63 pagina’s – het aantal jaren dat de profeet heeft geleefd. Wat voor persoon was Mohammed? Wie waren zijn ouders en zijn vrouwen? Wat at hij het liefst? De Mohammed-glossy zal eenmalig verschijnen.

Islamcritici mogen ook hun verhaal doen. Er zal ook ruimte zijn voor discussie over de vrijheid van meningsuiting en het recht om te beledigen. Maar het moet vooral een positief blad zijn, zegt Bourzik in nrc.next.

“Verwacht geen kwetsende cartoons waarop de profeet wordt afgebeeld met een dildo in zijn mond.”

Joodse buurman

Volgens hem is er in de Nederlandse samenleving te weinig kennis over de profeet, onder niet-moslims en ook onder moslims. Voor moslimjongeren in Nederland betekent de islam: geen seks, geen alcohol en geen varkensvlees, zegt Bourzik, maar weten ze bijna niets over het leven van de profeet.

“Hij had bijvoorbeeld een joodse vrouw en buurman met wie hij goed omging. Waarom zouden moslims iets tegen joden moeten hebben?”

Moslims die geweld gebruiken in de naam van de profeet, begrijpen niets van zijn boodschap, zegt Bourzik. En ook niet-moslims hebben als gevolg van zulk geweld een vertekend beeld van de profeet. Ten onrechte, vindt Bourzik:

“Mohammed was een barmhartige man, goedlachs en sexy.”

Lees in nrc.next vandaag: Een glossy over de profeet, mét cartoon (€).