Jij maakt vliegtuigen lichter en goedkoper

Foto Reuters

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Ingenieur constructie- en fabricagetechnologie
Bedrijf: Nationaal Lucht en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) met ongeveer 650 werknemers
Wat opvalt aan de vacature: “Aan het begin van je carrière word je gekoppeld aan een coach die je met raad en daad ondersteunt.”

Wat ga je dan doen?

De afdeling waar je in deze functie terecht komt, houdt zich bezig met materialen voor het casco van vliegtuigen (de romp, de vleugels, de staart en het onderstel). Voor vliegtuigen geldt over het algemeen: hoe lichter, hoe beter. Jouw afdeling bestudeert en ontwikkelt de mogelijkheden van zogeheten composietmaterialen, die bestaan uit dunne laagjes opgestapeld materiaal.

Vliegtuigbouwers als Boeing en Airbus willen graag bouwen met lichte materialen, maar de constructie van deze materialen moet aan strenge financiële eisen voldoen. Bert Thuis, hoofd van de afdeling:

“Composiet was altijd handwerk. Mijn afdeling bekijkt hoe we dit het beste kunnen automatiseren. Deze vacature is vooral bedoeld om samen met de klant constructies te bedenken die je op nieuwe machines kan maken.”

Waarom zoeken ze iemand?

Naast vliegtuigbouwers zijn steeds meer andere branches zoals de auto-industrie, spoorwegen en de maritieme sector geïnteresseerd in het gebruik van geautomatiseerd vervaardigde composietmaterialen.

Wat voor collega moet je zijn?

Je werkt in een team van vijfentwintig mensen met allerlei achtergronden.

“De universitair opgeleiden verzinnen ideeën en doen het rekenwerk, de hbo’ers programmeren de machines en de mbo-geschoolden werken met die machines. Die mix vind ik heel erg leuk, het is anders dan als je met alleen maar ingenieurs zit.”

Volgens Thuis moet je daarom op verschillende niveaus kunnen communiceren. “Op de werkvloer zijn de grapjes toch anders dan achter de computer.”

Wat ga je verdienen?

Als startende ingenieur begin je met een jaarsalaris rond de 35.000 euro. Je kan binnen het bedrijf verder doorgroeien tot medior- en seniorniveau.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Volgens Thuis moet je besmet zijn met het techniekvirus als je bij het NLR wil werken. Maar als je alleen een snelle auto of een mooi pak wilt moet je niet op zijn afdeling komen werken. Je kan vooral technisch inhoudelijk doorgroeien. En er wordt van je verwacht dat je je openstelt voor bijscholing en cursussen. Wat voor sommigen een drempel zou kunnen zijn is dat het bedrijf middenin de Noordoostpolder ligt, wat niet zo centraal is als de studentenstad waar je als junior misschien net vandaan komt.