Dit is Mercedesbaas Dieter. Hij presenteert vandaag zijn beste jaarverslag ooit

epa04070418 Daimler CEO Dieter Zetsche poses with two Mercedes GLA class models during the presentation of the new class models in Granada, Spain, 11 February 2014. Models of the new GLA class are to go on sale in March. EPA/SEBASTIAN KAHNERT ANP

Daimler, het bedrijf achter Mercedes, presenteert vandaag zijn jaarverslag. De autofabrikant uit Stuttgart is wereldwijd goed is voor zo’n 280.000 werknemers en een omzet van bijna 130 miljard euro. Dit zijn drie dingen om op te letten.

1. De zelfrijdende auto

Kijk maar eens naar dit filmpje van topman Dieter Zetsche van begin deze maand en je weet hoe belangrijk de zelfrijdende auto moet worden.
https://www.youtube.com/watch?v=_gkjQmJLja8
Volgens Zetsche staat Daimler er qua “autonoom rijden” het beste voor van alle autobedrijven. Om dat te illustreren vertelt hij dat vanuit de Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion: het luxe testmodel van de automaker. De topman geeft ook hoog op over de zelfrijdende vrachtwagen. Die zou in 2025 op de markt moeten komen.

Dat Daimler wat kan op dit vlak, werd opmerkelijk genoeg dit weekend indirect onderschreven door Apple. De technologiereus sorteert volgens Reuters voor op het maken van een zelfrijdende, elektrische auto.

Dat doet het technologiebedrijf onder meer door allerlei mensen met ervaring op dat vlak in dienst te nemen, en zo nodig weg te kapen bij de concurrent. De belangrijkste aanwinst? Johann Jungwirth: topman van Mercedes-Benz Research and Development North America, verantwoordelijk voor Autonomous Driving.

2. Het gaat overal goed, behalve thuis

De jaarcijfers van Daimler zijn de beste ooit. In 2014 steeg de omzet met 10 procent naar 129,8 miljard euro. De winst stijgt met 2 procent en komt uit op een kleine 7 miljard euro en het aantal verkochte auto’s stijgt hard.

Een belangrijke verklaring daarvoor ligt in Azië. En dan vooral China want dat is goed voor de helft van alle Aziatische autoverkopen van het concern.

Eigenlijk valt de verkoop in maar één voor Mercedes belangrijke markt tegen: Duitsland.

Niet alleen de absolute autoverkopen, maar ook het marktaandeel van Mercedes zakt in.

De verklaring? Mercedes verliest thuis de strijd van concurrent Audi. Maar gezien de harde groei wereldwijd maakt dat voor de resultaten niets uit.

3. De bank groeit hard

Mercedes heeft ook een eigen bank en verzekeraar: Daimler Financial Services. Het bedrijfsonderdeel fungeert onder meer als leasemaatschappij en boekt uitstekende resultaten.

Via Daimler Financial Services worden bijvoorbeeld ruim 3,3 miljoen auto’s, bestelwagens, bussen en trucks gefinancierd en geleased.

Ook mobiliteitsdochter Moovel hoort er bij. De bedoeling van Daimler is dat Moovel uitgroeit tot een breed platform dat mobiliteitsdiensten als taxi, deelauto’s en het openbaar vervoer bundelt.

https://www.youtube.com/watch?v=Mlaxoqk-Qxg
De quasi-hippe reclames ten spijt. Vooralsnog wordt via Moovel eigenlijk alleen een andere Daimler-dochter aan de man gebracht: de verhuurdienst Car2Go die in 25 Europese en Noord-Amerikaanse steden is te vinden.