Dit is carnaval in vijf grafieken

2015-02-15 03:42:09 DEN BOSCH - Carnavalsvierders lopen zondagochtend vroeg door het centrum van Oeteldonk, zoals Den Bosch tijdens carnaval heet. ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

Alaaf! De hele dag (en vooral nacht) overal in de stad dansen, zingen en drinken. Het mag nog heel even. Rond middernacht zit het carnaval er voor dit jaar alweer op. In Den Bosch, Oeteldonk, wordt Boer Knillis ‘begraven’ en in Maastricht wordt ’t Mooswief omlaag gehaald.

Als dat eenmaal zover is, hebben de grote zuidelijke steden een weekend vol bezoek uit het hele land achter de rug. Hoe ziet carnaval er in Nederland eigenlijk uit in cijfers? Een aantal carnavaleske feiten op een rij.

Oeteldonk is het populairst, Limburgers zien het steeds minder zitten

Den Bosch trekt de meeste feestgangers, Maastricht volgt op de tweede plek. Dat blijkt uit de laatste data van onderzoeksbureau DAT Mobility, die door NRC Q zijn opgevraagd. Cijfers over dit jaar zijn er nog niet, wel over afgelopen jaar:

Vooral uit Noord-Holland, Gelderland en Utrecht reizen veel mensen naar het zuiden. Limburgers blijven, niet geheel onverwacht, meer dan gebruikelijk in de eigen provincie. Maar, zo constateerde Dagblad De Limburger vorige week, steeds minder Limburgers vieren vastelaovend ook echt nog.

Uit een enquête die de krant liet uitvoeren blijkt dat 44 procent van de mensen die dit jaar niet de straat op gaan voor carnaval, dat tien jaar geleden nog wel deed. Belangrijke reden? Harde muziek, die vooral volgens oudere feestvierders weinig meer met carnaval te maken heeft:

Maar als er dan carnaval gevierd wordt…

Dan wel in stijl. Dus als superheld, vampier of klassieke piraat. Hoeveel geld er precies aan kostuums wordt uitgegeven, is niet bekend. Een ruwe schatting van de branche komt volgens Dagblad de Limburger uit op 150 miljoen euro.

José Cabrera y Charro, eigenaar van webshop Feestkleding365 en docent e-commerce aan de Hogeschool Utrecht, vroeg meer dan 900 klanten een enquête in te vullen over hoe ze carnaval vieren. En wat dat betekent voor hun baas.

En wat levert dat allemaal op?

Het spreekt voor zich dat de horeca in Brabant en Limburg profiteert: kroegen, clubs en buurthuizen zijn drie dagen lang bijna non-stop gevuld met carnavalisten. Toch is de precieze economische impact lastig in te schatten, zegt Joris Prinssen van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland.

“Dan zou per ondernemer bijgehouden moeten worden wat hij of zij aan extra kosten maakt, bijvoorbeeld voor het inzetten van meer personeel, en ook wat er extra wordt verkocht.”

Dat gebeurt niet. Daar komt volgens Prinssen bij dat bierbrouwers geen specifieke cijfers leveren over hoeveel bier ze tijdens carnaval afzetten.

Toch is er wel iets over te zeggen. In 2009 deed de Boston Consulting Group (BCG) onderzoek naar het effect van carnaval op de Duitse stad Keulen (ongeveer tien keer zo groot als Den Bosch).

Boston Consulting Group - Karnevalsstudie 2009

BCG concludeerde dat het carnaval in Keulen goed was voor 460 miljoen euro aan extra inkomsten en 5.000 man in de stad en omgeving werk verschafte. Ook had het feest een positieve uitwerking op zowel het internationale imago van de stad als de interne cohesie onder verschillende bevolkingsgroepen.

Overigens zijn de statistieken over carnaval niet alleen maar positief: er wordt flink meer ingebroken in het carnavalsweekend. Volgens Albertine Stolk van het Verbond van Verzekeraars is het aantal woninginbraken in Brabant en Limburg tijdens carnaval twee keer zo hoog als normaal. Volgend jaar voor de zekerheid dan toch maar een politie-outfit?