De toekomst: wedstrijd kijken op de smartphone

Digitale rechten van sportwedstrijden worden belangrijker dan voorheen. En de concurrentie stijgt.

Het contract tussen de Premier League, Sky Television en British Telecom (BT) was nauwelijks getekend, of de eerste kritische reacties klonken al.

Waarom verdienen de clubs steeds meer aan tv-rechten, maar worden toegangskaartjes niet goedkoper? De fans, vinden zij zelf, zorgen immers voor de veel geroemde sfeer in de Engelse stadions.

En wat betekent de deal voor mijn tv-abonnement, vroegen veel kijkers zich af. Worden de (sport)pakketten van Sky of BT nu duurder? Nee, zei Sky direct. Wij bezuinigen om de licentiekosten te betalen. Bovendien ontvangen kijkers meer waar voor hun geld: live voetbal, ook op vrijdag, in betere kwaliteit, op meerdere platformen.

Omroepen en producenten moeten blijven investeren in de nieuwste techniek om de sport zo mooi mogelijk in beeld te brengen. Dat stellen de onderzoekers van Deloitte in een analyse van de markt voor sportrechten. Alleen dan blijven kijkers bereid om bijvoorbeeld 46 pond per maand te betalen voor een abonnement op Sky.

Dat betekent onder meer: opnamen in high-definition (hd), superslowmotion, met veel camera’s. On demand-diensten voor voetbalfans bieden onder meer een grote keus aan live wedstrijden, meer statistieken, en de mogelijkheid het spel vanuit diverse camerastandpunten te zien. Dat was een populair onderdeel van de NOS-site bij het WK voetbal in Brazilië.

Maar het belangrijkste dat zenders kijkers tegenwoordig kunnen bieden, is de mogelijkheid niet alleen op een tv-toestel voetbal te kijken maar ook op andere platformen. Denk aan de goals van gisteren, op de smartphone in de ochtendspits van vanmorgen. Of live die belangrijke wedstrijd op de tablet. De techniek laat het toe, veel kijkers hebben een smartphone of tablet en snel mobiel internet (3G/4G) is op veel plekken beschikbaar.

Die extra mogelijkheden maken digitale (en mobiele) rechten van sport belangrijker dan voorheen. En de concurrentie stijgt, want er zijn meer belangstellenden. In Groot-Brittannië verkopen de kranten The Sun en The Times (van Sky-eigenaar Murdoch) digitale en mobiele abonnementen met hoogtepunten uit de Premier League. De goals-app van The Sun schijnt een succes te zijn. Zo laten uitgevers lezers wennen aan betalen voor digitale informatie.

In Duitsland biedt Bild Zeitung, Springers grootste krant van het land, een digitaal voetbalpakket, Bundesliga bei Bild. Anderhalf jaar geleden kregen Springer en Sky Deutschland (houder van de live Bundesliga-rechten) ruzie over digitale samenvattingen. Sky zou meer beelden laten zien dan contractueel mocht. De zender bond in en beperkte het digitale aanbod.

In Nederland heeft Fox ook een digitaal abonnement; het is onbekend hoe succesvol dat is. En Sanoma en SBS kochten niet alleen de tv-rechten voor de Champions League maar ook de digitale rechten. Goals en andere hoogtepunten komen onder op NU.nl. Ook De Telegraaf en de Persgroep zouden interesse hebben gehad in die rechten. Over een paar jaar komen ze weer op de markt. En met zoveel nieuwe belangstellenden is de strijd om de voetbalrechten ook hier nog lang niet gestreden.