De digitale koerier moet cool zijn

Vandaag maakt het Nederlandse internetbedrijf bekend dat het een investering van 25 miljoen dollar (22 miljoen euro) krijgt. Dat geld moet WeTransfer groot maken in de VS.

Campagnebeeld WeTransfer.

Les 1 uit het handboek Hindernissen in de digitale samenleving: hoe kun je honderd foto’s tegelijk versturen, of een paar loodzware documenten naar zakenrelaties verzenden?

WeTransfer is de online koerier die dat probleem oplost; maandelijks gebruiken 70 miljoen mensen deze webdienst om elkaar bestanden te sturen die te groot zijn om te mailen. Vandaag maakte WeTransfer bekend dat het een investering van 25 miljoen dollar (22 miljoen euro) krijgt van de investeringsmaatschappij Highland Capital Europe. De waarde zou nu op papier zo’n 100 tot 200 miljoen dollar zijn.

Voor de meeste gebruikers is het een verrassing dat WeTransfer oer-Nederlands is en wordt gerund door dertig medewerkers in een kantoorpand aan de Oostelijke Handelskade in Amsterdam. Oprichter en directeur Bas Beerens (45) laat zijn klanten graag in die waan. Beerens: „Ik zeg liever niet dat we Nederlands zijn. De Verenigde Staten zijn onze grootste groeimarkt en Amerikanen houden ervan om Amerikaanse diensten te gebruiken – daarom hebben we bijvoorbeeld een postadres in San Francisco.” Beerens sluit niet uit dat WeTransfer daadwerkelijk een vestiging in de VS opent.

In twee dagen gebouwd

WeTransfer werd opgericht in 2009. De technologie komt voort uit een reclamebureau van Beerens dat een handige manier zocht om grote bestanden uit te wisselen met klanten en leveranciers. Dat ging vroeger via FTP, de oude methode via eigen servers. „Ik moest altijd mijn technische man vragen om een bestand voor me te versturen. Toen vroeg ik hem: kun je niet iets maken zodat ik het zelf kan uploaden en er een mailtje wordt verzonden aan degene die het bestand moet downloaden? Twee collega’s van me hebben dat gebouwd – in twee dagen was het klaar.”

Er zijn meer sites waarmee je bestanden kunt versturen. WeTransfer wil zich onderscheiden door middel van styling. De gebruikers van de gratis dienst krijgen advertenties voorgeschoteld. Geen spervuur van banners, maar louter ‘verzorgde’ schermvullende foto’s en video’s. Dat is te danken aan medeoprichter Ronald Hans, bekend onder zijn internetnaam Nalden, die als een van de eerste bloggers van Nederland geld wist te verdienen met een lifestyleblog vol achtergrondbeelden.

Bij de reclamebranche hoort reclamejargon. Beerens over de ‘coolness’ van WeTransfer: „Dat zit in de tone of voice: no-nonsense, simplicity en Apple-style. Onze gebruikers noemen zich vaak ‘fan’. Ze hebben het idee dat wij de meeste trendy mensen zijn die er op aarde rondlopen.”

WeTransfer groeide uit tot een internationaal advertentienetwerk, dat elke maand 70 miljoen gebruikers in meer dan 200 landen trekt. De omzet van WeTransfer zou volgens schattingen 20 miljoen euro bedragen, waarvan 40 procent uit advertenties komt. De rest komt van zakelijke gebruikers die voor een tientje per maand grotere bestanden kunnen uploaden (tot 10 GB) en een eigen WeTransfer-omgeving ontwerpen. Sinds 2013 zou WeTransfer winstgevend zijn. Om hoeveel winst het gaat, maakt het bedrijf niet bekend. Volgens Beerens is er sprake van ‘exponentiële groei’.

Er worden nu elke seconde vijftig bestanden verstuurd. Beerens blijft zich verbazen over de expansie. „We hebben zo’n interactief kaartje met de oplichtende punten van mensen die op dat moment WeTransfer gebruiken. Dan zie ik een puntje op Hawaii en stel ik me voor dat iemand vanaf een tropisch strand met zijn iPhone inlogt om z’n vakantiefoto’s te versturen.”

Uitbreiden in de VS

Naast WeTransfer is Beerens bezig met een nieuwe start-up: WeMarket, een dienst waar bedrijven hun overtollige voorraad kunnen verkopen aan handelaren. Gericht op de zakelijke sector. „Er werken nu al dertien mensen en de reacties van de bedrijven zijn enthousiast.”

Beerens is van origine reclameman. maar is hij ook een uitvinder? „Ik ben geen techneut, wel de bedenker. Ik daag de ontwikkelaars uit om het te maken zoals ik het graag wil.”

Het geld van de investeerder wordt gebruikt om WeTransfer uit te breiden, met name in de Verenigde Staten. „We gaan meer campagnes en partnerships sluiten om daar adverteerders te winnen. Zo hebben we laatst het openingsfeest voor de Grammy Awards gesponsord. En er zijn plannen om een tv-zender te maken op basis van de achtergrondfoto’s en video’s die we tonen; WeTransfer TV. De eerste testversie verschijnt binnenkort.”

WeTransfer kan één kunstje: bestanden versturen. De vraag is of dat genoeg is om op te boksen tegen de grote opslagdiensten van Dropbox, Google of Microsoft. „Ik zie ons niet als een techbedrijf – van dat stempel willen we af. Ik vergelijk ons graag met een bedrijf als GoPro, van die action camera’s. Er zijn meer fabrikanten die zulke camera’s maken, maar GoPro heeft een hele cultuur gecreëerd van die coole filmpjes. WeTransfer past eerder bij Los Angeles – Hollywood, de muziekscene, stoere sporten – dan bij dat techwereldje in Silicon Valley.”