De auto van Apple? Die lijkt in ieder geval niet op een Toyota

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Hoe gaat de auto van Apple eruit zien? Quartz doet een wilde gok: het voertuig gaat in ieder geval niet lijken op een Toyota Camry of Echo.

Er komt waarschijnlijk geen Apple Camry op de markt:
http://youtu.be/uKyof8ByYHg

Volgens The Wall Street Journal zouden zo’n honderd werknemers bij Apple werken aan een ‘supergeheim’ project om een elektrische auto te ontwikkelen. Hoe revolutionair zou dat voertuig zijn, van de techgigant die de wereld op zijn kop zette met de iPhone en de iPad? Investeerders kunnen in ieder geval niet wachten op een elektrische ‘minivan’ van Apple, schrijft CNBC.

Zakenbladen speculeren er wild op los hoe Apple de auto zal gaan vormgeven. Het viel Quartz op dat Jonathan Ive, de invloedrijke 47-jarige vice-president van de design-afdeling van het bedrijf, in een recent interview met The New Yorker liet vallen dat hij niks moet hebben van twee modellen van Toyota: de Echo en de Camry.

Over de Echo:

“For example.” As the disgraced car fell behind, I asked Ive to critique its design: “It is baffling, isn’t it? It’s just nothing, isn’t it? It’s just insipid.” He declined to name the model, muttering, “I don’t know, I don’t want to offend.” (Toyota Echo.)

Over de Camry en toevallig ook collega Jeff Williams:

Jeff Williams, Apple’s senior vice-president of operations, drives an old Toyota Camry. Ive’s verdict, according to Williams, is “Oh, God.”

De maker van Oreo-koekjes gaat ook op de glutenvrije toer

Mondelez International Inc, onder andere de fabrikant van het populaire Oreo-koekje, neemt Enjoy Life Foods voor een onbekend bedrag over. Deze acquisitie past in een trend van grote Amerikaanse voedselbedrijven die kleinere op gezondheid gerichte concurrenten overnemen, schrijft The Wall Street Journal.

Enjoy Life maakt allergeen-vrije (bijvoorbeeld zonder melk, tarwe of pinda’s) voedingsmiddelen zoals koekjes en chocolade. Volgens Mondelez zal het aangekochte merk blijven bestaan als een zelfstandig dochterbedrijf, maar de verwachting is dat ook producten als Oreo’s gezondere varianten gaan krijgen.

Enjoy Life werd in 2001 opgericht. Vorig jaar haalde het 40 miljoen dollar aan inkomsten binnen. De Oreo-fabrikant haalde ter vergelijking vorig kwartaal 8,83 miljard dollar op. Met Enjoy Life wil Mondelez een slaatje slaan uit de groeiende vraag naar voedingsmiddelen die allergeen-vrij zijn. Volgens The Wall Street Journal is die markt momenteel 12 miljard waard op jaarbasis.

Problemen voor GM

General Motors neemt het vandaag in de rechtszaal op tegen klanten die een schadevergoeding eisen vanwege defecten met het contactslot. De autofabrikant probeert echter de miljardenclaims te bestrijden om een faillissement te voorkomen, schrijft Nasdaq.

Er worden zo’n 56 doden gelinkt aan de defecten van GM. CEO Mary Barra sprak al van een “patroon van incompetentie en verwaarlozing” voor deze problemen. Toch probeert de autofabrikant te voorkomen dat het schadevergoedingen moet betalen. Op dit moment zorgen afspraken, die GM meer dan vijf jaar geleden maakte met de rechter om niet failliet te gaan, er nog voor dat dat niet hoeft.

Maar of GM hiermee weg komt, is de vraag. Vorig jaar riep het al meer zeventig keer auto’s terug vanwege defecten. Faillissement of niet, zoals het nu lijkt te gaan bij GM kan het niet langer, zo lijkt het.