Winkeliers zien verkoop voor het eerst sinds 2008 toenemen

Voetgangers op het Damrak in Amsterdam. Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

Voor het eerst sinds het begin van de crisis hebben Nederlandse winkeliers de verkoop van hun waar zien toenemen. Gemiddeld verkochten ze vorig jaar één procent meer dan een jaar eerder, zo meldt het CBS vandaag. Vooral elektronicazaken en bouwwinkels wisten in 2014 aanmerkelijk meer producten aan de man te brengen.

Hoewel de verkoop vorig jaar is gestegen, lag de gemiddelde prijs van producten juist iets lager. De omzet van bedrijven in de detailhandel neemt daardoor minder sterk toe dan het aantal verkochte producten. Gemiddeld zagen winkeliers hun inkomsten vorig jaar met een half procent toenemen ten opzichte van een jaar eerder.

Minder huishoudelijke producten verkocht

De laatste keer dat de omzet van de Nederlandse detailhandel – alle winkels die fysieke producten aan consumenten verkopen – toenam, was in 2011. Een stijging van het aantal verkochte producten was echter al niet meer voorgekomen sinds 2008, het jaar dat de financiële crisis in Europa begon.

Overigens deed niet elke winkelier het vorig jaar even goed. De verkoop van huishoudelijke producten lag bijvoorbeeld lager dan in 2013 en ook de verkoop van kleding lag iets lager. Drogisterijen en winkels met onder meer lampen, tapijt en meubelen deden het daarentegen juist beter.

De bedrijven die verreweg het best presteren zijn overigens winkels op internet. Zij zagen hun omzet vorig jaar opnieuw flink stijgen, met bijna tien procent. Ook in de jaren ervoor presteerden webwinkels aanmerkelijk beter dan ondernemers met een winkel in de straat.

Bekijk ook de QBarometer op NRC Q, een maandelijks onderzoek naar de stand van de economie onder bedrijven.