Dit schrijven andere media vandaag

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag?

Terschelling wil geen gasboringen

De plannen van olie- en gasbedrijf Tulip Oil om onder het Waddengebied te boren heeft tot grote consternatie geleid op Terschelling. Daar zijn de bewoners tegen de plannen. Dat schrijft de Volkskrant.

De Waddenzee is erfgoed, zegt de lokale PvdA-fractievoorzitter. Een politica van een lokale partij noemt het plan “van de gekke”.

De gemeenteraad heeft een klankbordgroep die Tulip Oil van advies moest voorzien opgeheven omdat de weerstand tegen de plannen zo groot is.

Tulip Oil moet nog toestemming krijgen voor de boringen. Waarschijnlijk beslist minister Kamp van Economische Zaken dit jaar of het jonge oliebedrijf van oud-Shell managers en eigendom van de Britse Barclays-bank inderdaad zijn gang mag gaan op de Wadden.

Start-up Quiver haalt tien miljoen euro op bij investeerders

Nul euro omzet maar tien miljoen aan kapitaal. Dat is best een prima deal. Het overkomt Quiver, een Amsterdamse start-up dat zegt data te kunnen beveiligen. Het FD heeft een stuk.

Dit jaar heeft het bedrijf opdrachten binnengehaald bij ING en ABN Amro. Ook zullen gegevens van Rabo-dochter MyOrder bewaakt worden door Quiver. Het bedrijf verwacht dit jaar een omzet van circa 15 miljoen euro, 15 miljoen meer dan vorig jaar.

Met de software van Quiver kunnen bedrijven precies vaststellen wie wat mag inzien. Ook kan worden ingesteld dat gegevens worden vernietigd na een bepaalde periode.

Directeur Connexxion in opspraak om kartelafspraak en ijdelheid

Bart Schmeink van vervoerbedrijf Connexxion heeft het niet makkelijk. Hij is verwikkeld in een kartelzaak. In een brief die in de openbaarheid kwam via De Volkskrant blijkt dat Schmeink illegale afspraken met vervoerders Veolia, Arriva en Syntus maakte om de NS te dwarsbomen. En of dat niet genoeg gedoe is, wordt de directeur nu ook vanuit Connexxion zelf aangevallen. Topman Schmeink is een “ijdele lichtgewicht” schrijft de Telegraaf op basis van anonieme bronnen.

Schmeink zou een slechte bestuurder zijn die fouten maakt, adviezen negeert en niet genoeg kennis van zaken heeft. Ook zou zijn overstap van het Amsterdamse GVB naar Connexxion voor een aanzienlijke salarisverhoging zijn reputatie geen goed hebben gedaan, aldus de Telegraaf.

De vervoerder die volgens Schmeink meededen in de kartelafspraken zeggen dat de aantijgingen onzin zijn.

Schmeink reageert niet op de beschuldigingen in het bericht van de Telegraaf. Uit zijn cv op LinkedIn blijkt dat Schmeink ruim twaalf jaar ervaring heeft als bestuurder in het openbaar vervoer. Hij werkte bij ProRail, het Engelse Merseyrail, het GVB en nu bij Connexxion.