Trek Chinezen naar je land met Chinese namen

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Hoe ver wil je gaan om Chinese toeristen te trekken? Die vraag is relevant als je de nieuwe Chinese namen ziet die VisitBritain aan bekende Britse toeristenplekken heeft gegeven. Savile Row, de bekende kleermakerstraat in Londen, is omgedoopt tot Lange, Rijke, Knappe Straat. De Shard-wolkenkrabber is de Sterrengrijptoren.  En de Schotse Highlandgames heten in het Chinees opeens de Sterke Mannen Rok Feest. Dat schrijft de Financial Times.

Het Britse toeristenbureau denkt dat de nieuwe namen het aantrekkelijker maakt voor Chinezen om het VK aan te doen. Omdat het VK niet deel uitmaakt van het Schengengebied moeten Chinese toeristen die Europa aan doen een extra visum regelen om het Kanaal over te steken. Dat is een belemmering. Een vervelende belemmering als je bedenkt dat de gemiddelde toerist 640 pond per bezoek uitgeeft en Chinezen daar met 2.508 pond ver boven zitten.

Of de Chinese namen echt werken is de vraag. Robin Johnson van VisitBritain denkt van wel. “China is een ander land met een andere taal en Britse namen zeggen Chinezen niet zo veel”, zegt hij.

Japan weer terug bij af, zo lijkt het

De Japanse economie is niet in recessie, maar groeit ook nauwelijks. In het laatste kwartaal van het jaar groeide de op twee na grootste economie ter wereld met 2,2 procent, als je de groei over een jaar uitsmeert. Dat is niet veel en verraadt dat het omstreden programma van premier Shinzo Abe om Japan weer economisch aan de praat te krijgen, vastloopt. Dat schrijft The Wall Street Journal.

Vooral bedrijven en huishoudens gaven minder uit dan verwacht. Het enige wat Japan behoedde van een langere recessie was een succesvol kwartaal voor Toyota, Sony en die andere Japanse bedrijven die de wereldmarkt bedienen.

Kinderen zijn voor bedrijven goud waar in Azië

Wie afgelopen weekend wat dim sum ging eten bij winkelcentrum Cilandak Town Square in het zuiden van Jakarta, zag hoe lucratief de opvoeding van Aziatische kinderen kan zijn voor westerse bedrijven.

De Lego-winkel, die er nu een jaar zit, zat stampvol. De geste van de Deense speelgoedmakers - bij een aankoop kregen kinderen een gratis schaapje van Lego als cadeau voor Chinees Nieuwjaar - ging er goed in. Lego is niet alleen speelgoed maar is ook educatief en daarmee behaalt jouw kind een voorsprong, laten de Denen in Azië zelden na te vertellen.

Die boodschap is aantrekkelijk voor ouders, constateert ook de Nikkei Asian Review vandaag. De Japanse krant interviewt een moeder die eenderde (300 euro) van haar salaris uitgeeft om haar zoon van zes drie dagen per week op zaalvoetbal te doen en de overige vier dagen op extra Engelse les.

De Japanse krant denkt ook te weten waarom dit soort lessen en educatief speelgoed zo in trekt is ondanks de stevige prijs. Een steeds rijker wordende Aziatische middenklasse heeft grote dromen voor hun kinderen maar ziet dat de onderwijsstelsels verouderd zijn, waardoor ze het heft in eigen hand nemen, schrijft de krant.