Of het nou de tuba was, de contrabas of een historisch instrument als de viola d’amore: voor ieder instrument waar Paul Hindemith mee in aanraking kwam schreef hij bijzondere muziek. Juist de composities voor de instrumenten die doorgaans geen solistische rol toebedeeld krijgen, groeiden uit tot repertoirestukken. De Russische pianist Alexander Melnikov heeft vijf van Hindemiths ‘late’ sonates opgenomen, en ook daar zitten bijzondere combinaties bij. Behalve sonates voor viool en piano (met innemende Isabelle Faust) en cello (Alexander Rudin) klinken op dit album de althoorn, trombone en trompet. Teunis van der Zwart schittert in de Althoornsonate. Goed dat de Trompetsonate als laatste is geplaatst, want dat stuk, waarin het verdriet over Hindemiths vlucht uit Duitsland resoneert, is het meest indrukwekkend. Wat een longen, en wat een verfijnde, ronde toon heeft trompettist Jeroen Berwaerts. Het slotdeel, met het koraal Alle Menschen müssen sterben, is pijnlijk intens.
N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Schitterende althoornsonate
/s3/static.nrc.nl/images/stripped/0902prem%2520cd%2520cover%2520melnikov.jpg)
Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
NRC Handelsblad
van 16 februari 2015