Dit zijn de meest voorkomende klachten over datingsites

Foto Jorien De Waard

Zo. Valentijn is voorbij. Weg met het smachtend uitkijken naar rozen en de stress om een date te vinden. En het is ook allemaal ónzin natuurlijk, zo’n commerciële dag. Tijd voor het serieuzere werk: de datingsite.

Nederland telt steeds meer singles, en een toenemend aantal Nederlanders vindt zijn geliefde via internet. Dat geeft ook problemen. Fraude, hoogoplopende kosten en privacyproblemen bijvoorbeeld.

Veel klachten

Op sites als datingsite-ervaringen.nl, datingwebsites.nl en dating-sites-vergelijken.nl staan talloze klachten. Klacht.nl gaf NRC Q exacte cijfers. Over online dating kwamen daar afgelopen jaar 911 klachten binnen. Afgelopen hoogseizoenmaand - in aanloop naar Valentijn - ruim honderd. Ter vergelijking: over PostNL, de ‘topscoorder’ op klachtengebied bij klacht.nl, kwamen 153 klachten binnen in een maand.

Ook de Consumentenbond krijgt, onder meer via het Klachtenkompas, “veel klachten” over datingsites, zegt woordvoerder Joyce Donat. Dusdanig veel dat ze eind 2013 afspraken maakten met de grootste datingsites om fraude en onduidelijkheid tegen te gaan. Onder meer met een Keurmerk Veilig Daten. Nog niet alles is nu beter. Een greep uit de belangrijkste klachten:

1. Nepprofielen

Cupidos lokte op andere datingsites bezoekers met nepprofielen en teksten als:

“Heej! Zal je me willen opzoeken op Cupidos.nl Ga mijn profiel hier namelijk verwijderen, heb het niet echt naar mijn zin. Maar wil jou wel graag leren kennen hihi! Mijn GB is daar fristi. Ben daar nog wel even online , hoop op een leuk berichtje van je daar !! Xx”

Eenmaal daar moesten gebruikers betalen om te chatten. Bij een rondgang langs online klachten blijkt het niet de enige site met nepprofielen. Maar Cupidos moest voor de rechter verschijnen. Eind vorig jaar verbood die nog langer nepprofielen op andere sites te plaatsen. Er zijn nog steeds klachten over nepprofielen op Cupidos zelf.

Sander Berg van Cupidos laat weten dat “mensen die er geen kaas van hebben gegeten” echt “in het diepe worden gegooid” in de online datingindustrie. Cupidos doet er “alles aan” nepprofielen te weren.

“De aanklager heeft alles enorm opgeblazen en wij konden helaas niet anders dan toestemmen op het vonnis, nog meer ‘slechte’ publiciteit was ons niet ten goede gekomen.”

2. Persoonlijke gegevens ineens openbaar

Klacht.nl zag sinds de sectorafspraken minder klachten over datingsites - het waren er in 2013 haast driehonderd meer. Het aantal klachten over één site nam wel toe: Badoo. 40 procent klaagt over de in Nederland relatief kleine site. Het is volgens klacht.nl de enige waar over privacy wordt geklaagd.

Klagers hebben het onder meer over nepaccounts onder hun naam (vervelend als je een vriend hebt), het plotseling moeten opgeven van een telefoonnummer om in te loggen, dat foto’s en details van hun Facebook-account worden gehaald en dat ze, ook na opzegging en terwijl ze hun naam niet hadden opgegeven, openbaar op Google staan. Badoo heeft niet gereageerd.

Het College Bescherming Persoonsgegevens wil geen exacte aantallen of bedrijfsnamen geven, maar bevestigt meldingen te hebben gehad dat verschillende datingsites het niet zo nauw nemen met privacy.

3. Onopzegbaar dure lidmaatschappen

De meeste klachten gaan volgens de Consumentenbond over hoge kosten en opzegproblemen. Ook een jaar na de afspraken bleek dit nog het geval.

Met name het dure Parship komt er slecht vanaf. Het toonde alleen de kosten per maand bij een tweejarig abonnement (24,90), terwijl die bij een halfjaarabonnement haast twee keer zo hoog waren. Dat is nu aangepast. Maar abonnementen worden ook stilzwijgend verlengd en, bij niet tijdig opzeggen, verhoogd van 44,90 naar 70 euro per maand. Online komt de klacht vaak voor dat juist opzeggen moeizaam verloopt en er onverwachte extra kosten zijn. Parship laat weten dat abonnementen “zoals bij elke andere datingsite in Nederland met 1 maand verlengd worden indien je niet opzegt”.

“De prijzen van de verlenging liggen inderdaad hoger maar hier worden de mensen bij het afnemen van een abonnement meerdere keren op gewezen.”

Zoals Donat van de Consumentenbond zegt:

“Lees de voorwaarden goed door, vaak zijn ze schimmig.”