De man is een kind geworden, tijd voor remancipatie

Illustratie Cameron Cardow

“Mijn heterovriendinnen klagen steen en been”, schrijft politicoloog Monique Samuel. “Hij wil niets. Hij weet niet wat hij wil. Hij neemt geen initiatief. Hij is nog steeds niet toe aan de volgende stap. Hij heeft nooit zin. Hij is niet van die bank af te krijgen. Hij heeft geen idee wat hij wil worden. Als ik een mooi setje aantrek, klaagt hij over hoofdpijn!”

Boys will be boys. Ik vermoed dat Eva in het Hof van Eden ook al genoeg over Adam had te klagen. „Ach, heb je nu alweer de botjes niet bij het grof vuil gezet?” Mijn vriendinnen zijn de staat van klagen allang voorbij. Ze zijn wanhopig. Geen relatie die het volhoudt. Drie jaar. Vier jaar. Geen seks. Al een jaar geen seks. Of twee. Dikke tranen. En die vragen: Wat is er mis met mij? Ben ik niet mooi genoeg?

Jonge meiden zijn het. Zevenentwintig of achtentwintig op z’n hoogst. Mooi ook. Wel toe aan iets meer dan een halfzacht ei dat hem niet omhoog krijgt en nergens zin in heeft. Slim. Of op z’n minst verstandig. Niet eens per se universitair geschoold maar qua interesse en algemene intelligentie vriendlief dik een niveau of twee voorbij. En maar proberen en maar investeren. Trekken aan een dood paard, dat is wat het is.

De man is op z’n retour, dat is duidelijk. Niet alleen in Nederland, of het gepamperde noordwestelijk Europese deel van deze planeet. Nee, de man verdwijnt wereldwijd uit het zicht. Jongens presteren slechter op school. Vallen massaal uit. Zijn in het hoger onderwijs ondervertegenwoordigd en zitten achteraan in de collegezaal. Ze trouwen later. Settelen moeizaam. En nemen tenslotte steeds vaker de benen als de verantwoordelijkheid te groot wordt. Ondertussen marcheert de vrouw door. De hedendaagse vrouw is niet alleen de ruggengraat van de samenleving, maar ook van de economie, het sociale leven, de religieuze instellingen, het huishouden en het gezin. Ze heerst over alles en iedereen, behalve over zichzelf: behalve over de staat en de straat.

Lees verder in NRC Handelsblad: ‘De man is een kind geworden. tijd voor remancipatie’ (€)