Tien tips als je geen zin hebt in hardlopen

Foto ANP

Je had het je nog zo voorgenomen: drie keer per week. Nu echt. Maar: koud, regen, geen zin. De hoofdredacteur van hardloopmagazine Runner’s World geeft tips. Eerst lezen, dan lopen.

1. Loop naar huis

Vrijwel iedereen die loopt, loopt een rondje. Dat vraagt wel iets van je wilskracht. Hoe verder weg je loopt, hoe langer de terugweg zal zijn. Wie ergens ver weg uit een trein stapt, of zich elke zaterdag uit de auto laat zetten (zoals ik), bespaart zich dat dilemma. Naar huis moet je toch…

2. Loop mindful

Concentreer je op je ademhaling, op je afzet, op je landing. Kortom: op het lopen zelf. Laat je oordopjes thuis en vergeet tijd, afstand en dagelijkse beslommeringen.

3. Loop niet alleen

Samen hardlopen heeft – vooral voor mannen, zo las ik ooit – een positief effect. Met mijn beste vrienden ga ik daarom lopen. Dan gáán de gesprekken meteen ergens over. En schuiven de kilometers ongemerkt aan onze voeten voorbij.

4. Loop met een app

Een personal coach is niet voor iedereen weggelegd, maar met een goede app kom je behoorlijk in de buurt. De bekendste coach in dit virtuele genre: Evy Gruyaert (van de app Hardlopen met Evy), die met haar hartverwarmende aanmoedigingen (“Ik ben fier op u!”) al menig beginnend loopster (het zijn vooral loopsters) naar haar eerste 5 of 10 kilometer heeft gecoacht. De Nederlandse Atletiekunie heeft ook een Evy: Running Coach Renate Wennemars, getrouwd met… die ja.

Erben Wennemars over zijn eerste marathonervaring

5. Doe mee aan een (fun)run

Je inschrijven voor een groot loopevenement (Rotterdam, de Zevenheuvelenloop, New York!) geeft je een doel – en niets motiveert beter. Sommige mensen vrezen voor maanden voorbereiding, lange wachtrijen, strenge tijdwaarnemers en het akeligste soort ellebogenwerk. Dat kan, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Bij de color runs, night runs, foam runs, obstacle runs, electric runs en alle fun runs die ik hier nog vergeet, gaat het zelden om de strijd of de tijd. Meedoen is al winnen. En voor je het weet vind je ergens tussen het schuim, de autobanden of de moddersloten je plezier in het echte hardlopen terug.

6. Of loop eens een trail


Overgewaaid uit landen met echte bergen en ongereptere natuur: trailrunnen. Ooit heette dat gewoon veldloop of cross, en op de fanatiekste lopers na was er niemand voor te porren. Inmiddels heet het trailrunning, zijn de afstanden een stuk langer en gaat het meer om kameraadschap en een mooie route dan om een snelle tijd.

7. Schrijf je in op Strava

Iedereen met een GPS-horloge of de juiste telefoonapp kan op Strava. Gebruikers ervan (en van soortgelijke apps) hebben de wereldkaart verdeeld in talloze segmenten.

Beeld hrdlpn.nl

Beeld hrdlpn.nl

De weg achter je huis, of dat paadje naar de speelplaats: het kan zomaar een segment zijn: een permanent wedstrijdparcours. Strava houdt jouw prestaties daarop bij en plaatst ze in een ranglijst van alle Stravagebruikers. En die ranglijst, daar wil je hoger op.

8. Werk aan je 10.000 stappen

Nog zo’n elektronische trend: draag een wearable die al je bewegingen registreert en precies vastlegt hoeveel passen je zet op een dag en zelfs hoe lang en diep je slaapt. De 10.000 dagelijkse stappen die gezondheidswetenschappers voorschrijven, haal je niet zomaar. Na een half uurtje hardlopen ziet je teller er al wel een stuk vrolijker uit.

9. Doe als een triatleet

Een triatlon volbrengen (3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42,195 km hardlopen) doe je niet even. De afgelopen jaren winnen wedstrijden over een kwart, achtste of een zestiende deel aan populariteit. En daarmee wordt het voor veel lopers een interessante zijstap. Het zorgt voor meer afwisseling en dat is goed voor je lichaam (dat minder eenzijdig belast wordt) én voor je geest.

10. Verwacht er niet te veel van

Hardlopen kan heerlijk zijn. Een zegetocht, endorfines, enzovoort. Maar laten we eerlijk zijn: vaak is het dat ook niet. Dat is niet erg: je kunt ook lopen voor het gevoel na afloop. Dus kijk je ’s nachts al op tegen je duurloop de volgende ochtend? En tel je, eenmaal onderweg, verbeten de kilometers die je nog te gaan hebt? Onthou dat de voldoening na afloop des te groter is. En dat die voldoening doorgaans langer duurt dan welke loop dan ook.