Met Twitterdata het nut van campagnes meten

Wat wilde je later worden? Je antwoordde vast nooit: Twitter-data-analist om het nut van campagnes te meten. Er is een vacature voor.

Bedrijf:

Universiteit Twente.

Opvallend:

Je krijgt toegang tot exclusieve data van Twitter.

Wat doe je dan eigenlijk?

Enig idee of de Movember-campagne echt meer donateurs en meer aandacht voor prostaatkanker oplevert? Dat ga je onderzoeken op deze promotieplek.

Op basis van data van Twitter voor de Universiteit Twente. De universiteit heeft van Twitter alle tweets gekregen die sinds 2008 verstuurd zijn over vier verschillende campagnes om mensen bewust te maken van kanker: prostaatkanker (#Movember), borstkanker (#Mamming en #PinkRibbon), huidkanker (#Sunsmart) en baarmoederhalskanker (#HPVReport).

Jij analyseert alle tweets en koppelt ze aan andere gegevens. Zo bekijk jij bijvoorbeeld hoeveel die actieve #Movember-twitteraars eigenlijk gedoneerd hebben aan Movember. En tweets over #Sunsmart koppel je aan de hoeveelheid zonnebrand die er is verkocht.

Waarom nemen ze nu iemand aan?

Voor de plek is financiering beschikbaar gekomen. De functie is dus nieuw.

Wat voor collega moet je zijn?

Lang niet alle data die voor het onderzoek nodig is, is al beschikbaar. Movember heeft al wel inzicht gegeven in de donatiegegevens, maar de rest van de informatie moet jij samen met vijf collega-onderzoekers zien te verzamelen.

Een beetje eigen initiatief is daarvoor wel handig. „Hoe meer informatie we hebben, hoe beter”, zegt Michel Ehrenhard, onderzoeker bij de Universiteit Twente.

Je moet een research master of dubbele masteropleiding in de sociale wetenschappen hebben afgerond.

Wat verdient dat?

Het standaardsalaris voor een promotieplek: van 2.125 euro in het eerste jaar tot 2.593 in het derde jaar.

Waarom wil je hier werken?

Twitter heeft uit meer dan duizend inzendingen zes onderzoeksgroepen gekozen die toegang krijgen tot een bepaalde dataset van Twitter-gegevens. De groep van de Universiteit Twente is er daar één van. Best bijzonder dus.