Dit zijn de drie voornaamste kanshebbers op de Gouden Beer

Vanavond wordt op de Berlinale de Gouden Beer uitgereikt aan de regisseur van de beste film. Foto EPA / Lukas Schulze

Op het internationaal filmfestival van Berlijn wordt vanavond de Gouden Beer uitgereikt, de prijs voor de beste film. De kans dat die prijs naar bekende filmmaker gaat is volgens onze recensent Peter de Bruijn overigens klein. Hij koos de drie grootste kanshebbers – stuk voor stuk films van opkomende regisseurs.

De Bruijn kijkt vandaag in NRC Handelsblad terug op tien dagen Berlinale, zoals het festival ook wel heet (€). Het viel hem op dat de gevestigde orde teleurstelt, maar vooral de opkomende filmmakers “hun reputatie bevestigen en verder uitbouwen”.

De Bruijn ziet drie voorname kanshebbers op de Berlijnse filmprijs. Hij legt hieronder uit waarom juist deze films volgens hem favoriet zijn:

1. El Club (Pablo Larraín)

Bikkelharde zwarte komedie, over pedofiele priesters die door de kerk zijn weggestopt in een huisje aan de kust van Chili. Daar houden ze zich onledig met gokken op hondenraces, totdat ze worden geconfronteerd met een nogal luidruchtig voormalig slachtoffer van een van de mannen.

Larraín zette speciale lenzen voor zijn camera om zijn film een donker, bijna wazig uiterlijk te geven in een harde, duistere en ook woedende film over institutioneel kindermisbruik in de kerk. Alle obsceniteiten worden zeer expliciet benoemd in een film die ook razend knap is geacteerd; een van de echte uitschieters van dit festival.

2. 45 Years (Andrew Haigh)

Schitterend gefotografeerd en geacteerd relatiedrama over een lang huwelijk, dat wankelt. Tom Courtenay en Charlotte Rampling leven toe naar het feest voor hun 45-jarige huwelijksdag. Maar alles wordt anders als het lichaam van zijn eerste vriendin wordt teruggevonden, die ooit verongelukte in de Zwitserse Alpen; haar lichaam is nog intact, want ingevroren in ijs.

Zij is jaloers op de dode vrouw, hij droom van het leven dat hij had kunnen hebben. De Brit Andrew Haigh levert na zijn vorige film Weekend opnieuw een bijzonder klein drama af, dat ook visueel zeer sterk is; de beste film in competitie in Berlijn.

3. Under Electric Clouds (Alexey German Jr.)

Sombere, absurde episodes uit de nabije toekomst van Rusland. Arty, maar niet gespeend van humor. In 2017, honderd jaar na de Russische revolutie, maken geld en misdaad de dienst uit in Rusland. Maar er dwalen ook nog allerlei ‘overbodige mensen’ rond in een wereld die hen vreemd is geworden.