Dan maak je maar zin

Hebt u ook een hardloopdipje? Olivier Heimel geeft tips om de moed erin te houden.

1. LOOP OM ERGENS TE KOMEN

Vrijwel iedereen die loopt, loopt een rondje. Wie eindigt waar hij begint, heeft nu eenmaal het minst te organiseren. Maar het vraagt wel iets van je wilskracht. Hoe verder je wegloopt, hoe langer de weg terug zal zijn. Wie ergens ver weg uit een trein stapt, of zich elke zaterdag uit de auto laat zetten (zoals ik), bespaart zich dat dilemma. Naar huis moet je toch… Nog praktischer: loop als je toch ergens naar toe moet. Naar je werk, naar de sportschool of naar de brievenbus. Met een beetje geluk bespaart het je meteen wat tijd.

2. LOOP MINDFUL

Concentreer je op je ademhaling, op je afzet, op je landing. Kortom: op het lopen zelf. Door je oordopjes thuis te laten en tijd, afstand en dagelijkse beslommeringen te vergeten, wordt lopen – die prettig voorspelbare beweging – dé sluiproute naar een mindful bestaan.

3. LOOP NIET ALLEEN

Waarom heb je de beste gesprekken bij de afwas of tijdens een lange autorit? Omdat je elkaar niet hoeft aan te kijken. Omdat je gerust een stilte kunt laten vallen, en omdat je – zonder echte afleiding – dan tot elkaar veroordeeld bent. Samen hardlopen heeft – vooral voor mannen, zo las ik ooit – hetzelfde positieve effect. Met mijn beste vrienden ga ik daarom lopen. Dan gáán de gesprekken meteen ergens over. En schuiven de kilometers ongemerkt aan onze voeten voorbij.

4. LOOP MET EEN APP

Een personal coach is niet voor iedereen weggelegd, maar met een goede app kom je behoorlijk in de buurt. De bekendste coach in dit virtuele genre: de Vlaamse radiopresentatrice Evy Gruyaert (van de app Hardlopen met Evy), die met haar hartverwarmende aanmoedigingen („Ik ben fier op u!”) al menig beginnend loopster (het zijn vooral loopsters) naar haar eerste 5 of 10 kilometer heeft gecoacht. De Nederlandse Atletiekunie heeft ook een Evy: Running Coach Renate (Wennemars), getrouwd met Nederlands vurigste sportheld.

5. DOE EENS AAN EEN (FUN) RUN MEE

Je inschrijven voor een groot loopevenement (Rotterdam, de Zevenheuvelenloop, New York!) geeft je een doel – en niets motiveert beter. Sommige mensen vrezen voor maanden voorbereiding, lange wachtrijen, strenge tijdwaarnemers en het akeligste soort ellebogenwerk. Dat kan, maar dat hoeft natuurlijk niet. Bij de color runs, night runs, foam runs, obstacle runs, electric runs en alle fun runs die ik hier nog vergeet, gaat het zelden om de strijd of de tijd. Meedoen is winnen. En voor je het weet vind je ergens tussen het schuim, de autobanden of de moddersloten je plezier in het hardlopen terug.

6. OF LOOP EENS EEN TRAIL

Overgewaaid uit landen met echte bergen en ongereptere natuur, begint het trailrunnen de laatste jaren ook ons laagland te veroveren. Hardlopen door het bos, dat heette ooit veldloop of cross, en op de fanatiekste lopers na was er niemand voor te porren. Inmiddels heet het trailrunning, zijn de afstanden een stuk langer en gaat het meer om kameraadschap en de schoonheid van de route dan om een snelle tijd. Nog steeds een sport voor bikkels, die de kortste wedstrijdafstand (53 km, 3.300 hoogtemeters) van de Ultra-Trail du Mont Blanc (166 km) de ‘kids run’ noemen, maar ook voor de ontspannen liefhebber, die loopt om te onthaasten, en af en toe even stopt om te genieten van het uizicht.

7. SCHRIJF JE IN OP STRAVA

Eigenlijk is het ook een wedstrijd, maar dan op jouw voorwaarden en zonder mensenmassa’s aan de start. Iedereen met een GPS-horloge of de juiste telefoonapp kan de wereld van Strava betreden. Gebruikers van Strava (en soortgelijke apps) hebben de wereldkaart verdeeld in talloze segmenten. De weg achter je huis, of dat paadje naar de speelplaats: het kan zomaar een segment zijn: een permanent wedstrijdparcours. Strava houdt jouw prestaties op die segmenten bij en plaatst ze in een ranglijst van alle Stravagebruikers. Zo wordt je training ongemerkt een wedstrijd, en krijg je na het lopen plotseling complimenten (‘kudo’s’) van bevriende gebruikers.

8. WERK AAN JE 10.000 STAPPEN

Nog zo’n elektronische trend: draag een wearable (meestal een armbandje) die al je bewegingen registreert en precies vastlegt hoeveel passen je zet op een dag en zelfs hoe lang en diep je slaapt. De 10.000 dagelijkse stappen die gezondheidswetenschappers voorschrijven, haal je niet zomaar. Na een half uurtje hardlopen ziet je teller er al wel een stuk vrolijker uit.

9. DOE ALS EEN TRIATLEET

Een triatlon volbrengen (3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42,195 km hardlopen) is maar voor weinig mensen weggelegd. De afgelopen jaren echter, wonnen wedstrijden over een kwart, achtste of een zestiende deel aan populariteit. En daarmee wordt het voor veel lopers een interessante zijstap. Ook eens gaan zwemmen en fietsen zorgt voor meer afwisseling en dat is goed voor je lichaam (dat minder eenzijdig belast wordt) én voor je geest.

10. VERWACHT ER NIET TE VEEL VAN

Hardlopen kan heerlijk zijn. Een zegetocht, een fantastisch endorfineavontuur. Maar laten we eerlijk zijn: vaak is het dat ook niet. Dat is niet erg: je kunt ook lopen voor het gevoel na afloop. Zoals je schoonmaakt om daarna te genieten van een fris, opgeruimd huis. Dus kijk je ’s nachts al op tegen je duurloopje de volgende ochtend? En tel je, eenmaal onderweg, verbeten de kilometers die je nog te gaan hebt?Weet dan dat de voldoening na afloop des te groter is. En dat die voldoening doorgaans langer duurt dan welke loop dan ook.