Dit schrijven andere media vandaag

Foto Reuters

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag?

Opnieuw grote ruzie bij KLM en Air France

De bonje tussen Air France en KLM duurt voort. Air France wil KLM ‘slopen’, schrijft de Telegraaf. Volgende week vindt er een belangrijke bestuursvergadering plaats over de jaarcijfers. Daar gaat het knetteren, weet de Telegraaf op basis van anonieme bronnen bij KLM.

Hoe slecht de sfeer binnen het Frans-Nederlandse fusiebedrijf is, blijkt uit de opstelling van de ondernemingsraad van KLM. Die weigert nog adviesaanvragen over de verdere integratie tussen de twee maatschappijen. Verder integreren draagt niet bij aan het gezondmaken van het bedrijf, constateert de ondernemingsraad in een brief die de Telegraaf in handen heeft.

De inzet moet nu niet zijn meer KLM-activiteiten naar Frankrijk ‘harken’, maar saneren bij verlieslijdende Air France, schrijft de krant.

Katwijkse vissers toch weer richting Australië

Dat Nederlanders overal ter wereld komen op hun boten is bekend. Noem het de VOC-mentaliteit, in de woorden van een voormalig Nederlands premier. Dat dat geen hyperbool is, blijkt uit de pogingen van Parlevliet & Van der Plas, het grootste vissersbedrijf uit Nederland, om de visrijke zeeën bij Australië te mogen bevaren.

Twee jaar geleden kregen de Katwijkers geen toestemming om met een schip dat vis aan boord meteen invriest naar Australië te gaan, schrijft de Volkskrant. De milieubeweging down under was tegen en de verantwoordelijke staatssecretaris moest eerst jaren van onderzoek doen.

Nu mag het toch. Uit het onderzoek blijkt dat zelfs als de 95-meter lange Geelong Star de 16.000 ton vis vangt die volgens het vangstquotum is toegestaan, er nog genoeg vis in de zee zit om het ecosysteem in stand te houden.

De oliesector moet niet doen alsof klimaatverandering niet bestaat

Bij Shell verdienen ze verreweg het meeste van hun geld met het winnen, verwerken en verkopen van fossiele brandstoffen, verantwoordelijk voor klimaatverandering. Maar dat betekent niet dat het Brits-Nederlandse bedrijf het probleem wegwuift.

Topman Ben van Beurden vindt dat de oliesector moet erkennen dat er een klimaatprobleem is en moet participeren in het debat over oplossingen, schrijft het Financieele Dagblad.

Van Beurden deed zijn uitspraken op een groot oliecongres in Londen. Denk niet dat Van Beurden binnenkort overstapt naar Greenpeace. De topman van Shell vindt dat er realistisch gedacht moet worden. Dat betekent zo veel mogelijk de minst vervuilende soorten van fossiele brandstoffen gebruiken om energie op te wekken. Dus geen steenkolen maar aardgas, een sector waar Shell de komende jaren stevig in wil groeien.