Gekke bekken voor de spiegel? Natuurlijk. Zonnebril erbij, prima. Of-ie ook wil doen alsof hij een tekening van zijn vrouw maakt? Je hoeft het niet eens te vragen. Foto’s maken met een selfiestok? Hij stelde het nog net niet zelf voor. President Obama is een president met humor, een president van de jeugd en een president die ook weet waar die graag naar kijkt. Naar ‘lijstjes’ en video’s van het populaire Buzzfeed bijvoorbeeld. Dus hij werkte mee aan een komische video voor de site, naast het serieuzere interview dat hij al eerder gaf.
Alles voor Obamacare
Natuurlijk doet hij dit niet allemaal voor de lol. Hij is een politicus, met een boodschap. Buzzfeed schrijft het zelf ook: hoe kregen we Obama zover om een selfiestok te gebruiken? Omdat hij wil dat je naar healthcare.gov gaat. Dat is de site waar mensen zich kunnen inschrijven voor een zorgverzekering onder zijn Affordable Care Act (ook wel Obamacare).
Daarom zat hij vorig jaar ook al in de obscure, maar populaire talkshowparodie van acteur Zach Galifianakis. Daarom liet hij zich vorige maand interviewen door enkele jonge YouTube-sterren. Er zijn nog veel onverzekerde jongeren, en dat probeert Obama te veranderen. The Hill schreef begin vorig jaar dat Obamacare een jeugdprobleem heeft: maar 24 procent van de mensen die zich toen al hadden ingeschreven voor zijn zorgverzekering was jong, ruim onder de 40 procent die de regering voor ogen had.
Of de jeugdige mediaoptredens nou direct daarbij geholpen of niet, aan het eind van vorig jaar was de grootste daling in het aantal onverzekerden bij de jongvolwassenen.
Het YouTube-interview:
Obama pakt mediaoptredens anders aan
Obama breekt sowieso al met voorgangers als het op mediaoptredens aankomt. Een interview met Fox News of NBC News wisselt hij moeiteloos af met vijf minuten The Colbert Report van Stephen Colbert overnemen of meedoen aan een programmaonderdeel dat ‘Slow Jam the News’ heet in de talkshow van Jimmy Fallon. En een interview met traditionele media als de Washington Post of de New York Times wisselt hij af met interviews met ‘jonge’ online media als Vox en Buzzfeed, zoals hij de afgelopen week deed.
“We moeten manieren vinden om erdoorheen te breken”, zei Dan Pfeiffer, Obama’s belangrijkste communicatiestrateeg, vorig jaar naar aanleiding van diens optreden in de webshow van Galifianakis tegen de New York Times. En Obama is meer dan bereid het “oh zo serieuze” plan van aanpak dat het Witte Huis al tientallen jaren domineerde los te laten. Waar voorgangers Bush en Clinton ook echt weleens een niet-traditioneel mediaoptreden gaven - Bush wenste een deelnemer, een oud Irak-veteraan, in een videoboodschap succes bij zijn deelname aan het spelprogramma Deal or no Deal - zoekt Obama meer de grenzen op.
Toch, zo schreef de New York Times, is de uitdaging voor Obama dat hij niet verschijnt op plekken of bij mensen als zijn optreden zijn regering in diskrediet kunnen brengen. Volgens Pfeiffer zijn er discussies geweest over hoever Obama kan en mag gaan:
“We zeiden allemaal voor de grap dat we David Gergen (oud-adviseur van presidenten Nixon, Ford, Reagan en Clinton, red.) een hartaanval zouden bezorgen.”