Geen Valentijnsdag zonder Nederland rozenland. Toch?

2009-02-09 08:33:26 AALSMEER - Valentijnsdrukte maandag op de bloemenveiling van FloraHolland in Aalsmeer. De viering van Valentijnsdag zorgt elk jaar wereldwijd weer voor een verkooppiek. De marktplaatsen van FloraHolland verkopen in een week tijd honderd miljoen rozen. In totaal vinden in de Valentijnsweek 300 miljoen bloemen en ruim twintig miljoen planten hun weg naar klanten in binnen- en buitenland. ANP PHOTO XTRA KOEN SUYK ANP

In deze dagen voor Valentijnsdag is het topdrukte op de bloemenveiling in Aalsmeer en worden er zo’n 100 miljoen rozen verhandeld. Nederland stond altijd bekend als hét rozenland. Is dat nog zo?

Hoe gaat het met rozenkwekers in Nederland?

Het is bijna een understatement om ‘dramatisch’ te zeggen. In tien jaar tijd daalde het aantal kwekers met bijna 75 procent en het aantal hectare met 63 procent.

Onlangs ging rozenkweker Zuurbier & Co uit Heerhugowaard over de kop. De website vermeldt nog steeds dat Zuurbier “een van de grootste snijrozen producenten van Nederland” is. Maar dat was tot eind vorig jaar. “De rozenteelt heeft het moeilijk”, leest het surseanceverslag.

Hoe komt dat?

In het geval van Zuurbier (1,8 miljoen euro verlies in 2013) worden onder meer de hoge personeels- en energiekosten genoemd. Het bedrijf had ook last van de stilgevallen export naar Rusland door de Oekraïne-crisis.

Het probleem van de personeels- en energiekosten geldt voor de hele sector. Telen kan in Afrika en Zuid-Amerika namelijk veel goedkoper. Een land als Kenia is aantrekkelijk voor kwekers vanwege het klimaat, de lage lonen, aanwezig water en goede verbindingen.

Merken ze dat op de veiling in Aalsmeer?

Nee, zegt woordvoerder Lex van Horssen van FloraHolland. Rozen waren in 2013 goed voor 780 miljoen euro van de 4,5 miljard aan bloemenveilingomzet. “Nederland is nog steeds het belangrijkste knooppunt voor de wereldhandel in sierteelt.” Volgens Van Horssen gaat 50 tot 60 procent van de wereldhandel via Nederland, ook veel rozen uit Kenia.

CBS-cijfers tonen bovendien dat de Nederlandse rozenimport en export stabiel zijn en dus niet in lijn met het dalende aantal rozenkwekers.

Hoe ziet de Afrikaanse markt er uit?

Naast rood ook wit en blauw. Er zijn verschillende Nederlandse kwekers actief zoals Van den Berg Roses in het Keniaanse Naivasha. Zuurbier had er met Bilashaka Flowers trouwens ook een dependance.

Dat de markt aantrekkelijk is, illustreert een belangrijke zakendeal van deze zomer. KKR, een van `s werelds grootste private equity-firma’s, kocht voor zo’n 150 miljoen euro een meerderheidsbelang in het Nederlandse Afriflora dat jaarlijks meer dan 700 miljoen duurzame rozen in Ethiopië kweekt.

In de Afrikaanse rozenproducerende landen zijn grofweg drie groepen ondernemers te onderscheiden zegt Van Horssen. Naast Nederlanders en locals spelen ook Indiërs een prominente rol in de rozenhandel. Een aantal is zelfs lid van FloraHolland, dat een coöperatie is.

Lang was Ram Karuturi de grote man (hieronder nog opgehemeld door de Londen Business School) maar zijn rozenimperium is inmiddels in verval.

Karuturi

Wat moeten kwekers in Nederland?

Rabobank-sectoreconoom Cor de Fijter vindt dat Nederlandse rozenkwekers hun product beter moeten vermarkten. “De roos is nog steeds de meest begeerde bloem ter wereld.”

Van Horssen van FloraHolland (waar jaarlijks duizend soorten rozen voorbijkomen) ziet dat telers zich steeds meer richten op exclusieve soorten.

Neem Porta Nova uit Waddinxveen. Het is naar eigen zeggen wereldwijd de grootste kweker van de Red Naomi-roos. En dat is er niet zomaar eentje:

“Ze is dé roos met een perfect rode kleur en een zachte fluweelachtige tint.”

Volgens commercieel directeur Stefan van Vuuren zagen Porta Nova-oprichters al in 2002 dat er tegen Afrika en Zuid-Amerika niet op te concurreren is qua prijs. Daarom is men zich op kwaliteit gaan richten. “Wij proberen de keurslager onder de rozenkwekers te zijn.”

Update: De rozenimport/export was in een eerdere versie per abuis in kilo in plaats van stuks weergegeven.