Gat in de weg binnen 24 uur gedicht

De gemeente lanceert regelmatig nieuwe plannen. Tégen armoede, vóór veiligheid, of ín de publieke ruimte. NRC toetst wekelijks een opmerkelijk plan. Vandaag: de campagne Snel Herstel.

1 Wat houdt het plan in? „Een acute en gevaarlijke situatie: wie bel je dan? De Snel Herstel-man!” Het is een zin uit het grappige campagnefilmpje voor Snel Herstel, waarin medewerkers van Stadsbeheer als een Superman door de stad vliegen om gevaarlijke situaties in de buitenruimte op te lossen. Die situaties moeten voortaan binnen 24 uur opgelost of veiliggesteld zijn, beloofde wethouder Eerdmans (buitenruimte, Leefbaar Rotterdam) bij de lancering van de campagne drie weken geleden. ‘Veiligstellen’ betekent dat de situatie nog niet volledig is opgelost, maar er geen gevaar meer voor de omgeving dreigt. Eerdmans wil de burger met de campagne ook stimuleren eerder meldingen over de buitenruimte te doen. 'Gevaarlijke situaties' (naar verwachting zo'n 10.000 per jaar op 130.000 meldingen) zijn bijvoorbeeld een gat in de weg, een omgevallen boom of olie op straat. Voorheen kreeg Stadsbeheer tot drie werkdagen om dit soort situaties op te lossen, hoewel dit in geval van echt gevaar altijd al sneller gebeurde.

2 Hoe werkt het in de praktijk? Rotterdammers kunnen een Snel Herstel-melding doen via het snelkeuzetelefoonnummer 14010. Die komt dan binnen bij Stadsbeheer, dat een team dat stand-by staat voor spoedmeldingen naar de plek des onheils stuurt. Op dinsdagochtend rijden Tinus (62) en Nico (55) in de wijk Bloemhof (Feijenoord) naar een losliggende stoeptegel op een speelpleintje bij het wijkcentrum. De mevrouw op het bankje zegt dat ze bijna door haar enkel was gegaan. „Ik schrok me rot.” Tinus en Nico leggen de tegel recht en sturen een foto van het resultaat met hun iPad als bewijs dat de melding is afgehandeld. Ze gaan op naar hun volgende klus. Degene die de Snel Herstel-melding heeft gedaan, krijgt indien mogelijk persoonlijk bericht van de gemeente dat het probleem is opgelost. De afhandeling van normale meldingen kan via de website gevolgd worden.

3 Wat kost het initiatief? Geen extra geld. Het college wil dat Stadsbeheer sneller en beter werk levert met de bestaande budgetten en mensen. Volgens de woordvoerder van Eerdmans kan dat door een efficiencyslag te maken en de prioriteit meer te leggen bij de spoedmeldingen in plaats van de ‘gewone’ (niet-dringende) meldingen. Deze ‘normale’ meldingen worden nu per gebied afgehandeld, waardoor kosten worden bespaard. Otto van Breugel, wijkservicemanager van Stadsbeheer IJsselmonde/Feijenoord, zegt dat Snel Herstel-meldingen nu voorrang krijgen en dat daardoor inderdaad efficiënter kan worden gewerkt. Wel zegt hij dat de bezuinigingen op de buitenruimte van de afgelopen en komende jaren zwaar op Stadsbeheer drukken. „De rek is er aardig uit. We moeten ons steeds harder inspannen om de basis op orde te houden.”

4 Wat moet het initiatief opleveren? Een veiliger en schonere buitenruimte doordat de spoedmeldingen sneller worden aangepakt. Het college gaat in de zomer evalueren of het ook daadwerkelijk lukt de Snel Herstel-meldingen binnen 24 uur op te lossen. Raadslid Ingeborg Hoogveld van Leefbaar is enthousiast over de campagne van de eigen wethouder. „Het draait bij Snel Herstel ook om de dienstverlenging van de lokale overheid, die uitstekend moet zijn. Verder kan er bij de overheid vaak meer met hetzelfde of minder geld.” SP-raadslid Querien Velter is sceptischer. „Dit valt samen met grote bezuinigingen op de buitenruimte. Eerdmans belooft steeds dat hij van alles gaat aanpakken zonder extra geld, maar dit klinkt een beetje als een promotiestunt. Ik wacht de eerste resultaten hiervan graag af.” Dat lijkt inderdaad nodig om dit initiatief goed te kunnen beoordelen: het plan van Eerdmans is op zich sympathiek, maar of de buitenruimte in Rotterdam er echt op vooruitgaat zonder structurele investeringen is de vraag.