Wie koopt er nou een papierfabriek?

Foto ANP

De wereld digitaliseert in rap tempo. Dus papier is ten dode opgeschreven? Nee hoor, de Oostenrijkse investeringsmaatschappij Andlinger denkt dat er nog wat te halen valt in de wereld van pulp, papierrollen en industriële printers. Het heeft een overnamebod gedaan op Crown van Gelder (300 werknemers, omzet: 158 miljoen euro), de enige beursgenoteerde Nederlandse papierproducent.

Vandaag presenteert Crown van Gelder zijn jaarcijfers. Zes redenen waarom het helemaal geen slecht idee is om de kleine, doorgaans verlieslijdende papierfabriek uit Velsen te kopen.

Update 8:30 uur

Crown van Gelder maakte vorig jaar bij een omzet van 162,5 miljoen euro 3,1 miljoen euro winst. In 2013 leed het nog 8 miljoen euro verlies.

1. Papier is niet dood

Wereldwijd valt er goed geld te verdienen aan papier.

En dat de kranten- en tijdschriftenoplages in Europa en andere westerse landen dalen…

…wil  niet zeggen dat de Europese papiermarkt volledig wordt meegezogen in de val. Papierproducenten laten de afgelopen jaren zelfs heel stabiele cijfers zien.

Toegegeven, het is geen vetpot. Analist bij SNS securities Johan van den Hooven:

“Door digitalisering is de groei eruit in Europa. Eigenlijk vallen er alleen nog acceptabele marges te behalen middels fusies en overnames. En door de grootste te worden in een niche, zoals Crown van Gelder probeert.”

2. Het bedrijf is goedkoop…

Op die Europese markt is Crown van Gelder een kleine speler, goed voor zo’n twee procent van het aanbod. Daarom is het overnamebedrag, waarmee nu zo’n veertig procent van de aandeelhouders akkoord is, niet hoog: 24 miljoen euro. Eind maart loopt de bieding af.

Wat ook meespeelt: het gaat al lange tijd niet zo lekker met Crown van Gelder. Daarom kunnen de Oostenrijkers het bedrijf relatief goedkoop van de beurs halen.

3. … en veerkrachtig

Toch heeft het bedrijf uit 1896 al vaker laten zien zichzelf opnieuw te kunnen uitvinden.  Al begin jaren tachtig van de vorige eeuw werd het ingehaald door de digitalisering, toen de markt  voor ponskaarten instortte. Die werden gebruikt om computerdata op te slaan, destijds een van de grootste inkomstenbronnen voor Crown van Gelder.

Na een massaontslag van 500 werknemers, maakte de papierfabrikant een succesvolle doorstart. De focus lag daarna op ‘hoogwaardige papiersoorten’, zoals drukpapier voor grafische toepassingen.

4. Crown van Gelder heeft slim gekozen

De toekomst ziet er, ondanks alles, goed uit. Crown van Gelder heeft de laatste jaren slim gekozen voor een aantal nicheproducten: papier voor snelle industriële inkjetprinters (een nieuwe techniek die interessant is voor kleine oplages), voor verpakkingen (van Albert Heijn-producten bijvoorbeeld) en labels (zoals wijnetiketten). Juist in deze nichemarkten valt nog enige groei te bespeuren, zegt Van den Hooven:

“De markt voor labels en verpakkingen groeit gestaag met een paar procent per jaar. En de high speed inkjetprinters lieten tot voor kort zelfs dubbele groeicijfers zien. “

5. Het diepste dal lijkt uit zicht

Terwijl Crown van Gelder vorig jaar nog 8 miljoen euro verlies draaide, maakte het in de eerste helft van 2014 1,5 miljoen euro winst. Deels had het bedrijf mazzel: de prijzen voor pulp, de ‘grondstof’ voor papier, en de energieprijzen daalden. Aan de andere kant lijkt de keuze voor nicheproducten zich nu uit te betalen, zegt Van den Hooven. Voor heel 2014 verwacht het bedrijf een winst van ongeveer 3 miljoen euro.

6. Papieren zakjes worden helemaal hot

In de derde niche, die van de verpakkingen, heeft Crown van Gelder nog een troef in handen. De Europese Commissie brengt de komende jaren het aantal plastic wegwerptasjes terug. En laat Crown van Gelder zich nu net hebben gespecialiseerd in papieren boodschappentassen. Dit beeld uit Californië - waar  al wetgeving bestaat om plastic zakjes te verminderen - is de grote droom van de kleine papierfabriek uit Velsen (en zijn toekomstige eigenaren):

Foto AP

Foto AP