Een geanimeerd uitje

Kunsthal Kade in Amersfoort is de komende maanden spetterend hoofdkwartier van animatiekunst. Op expo Move On…! – die uiteenvalt in vijf onderdelen – is een kleine achttien uur aan film bijeengebracht. Het onderdeel over honderd jaar animatiefilm is het belangrijkste. Een goede tweede plaats is voor de selectie met hedendaagse beeldend kunstenaars die met animatietechnieken werken. Tot die laatsten behoort Serge Onnen, met een bijzondere nieuwe installatie die door schitterende inkttekeningen op papier animatieloops verbeeldt.

Het overzicht van de afgelopen honderd jaar is opgesteld in de grote zaal en is met zijn grootheden en een paar onbekende werken een absolute publiekstrekker. De Tsjechische surrealist Jan Švankmajer (80) laat twee biefstukken een paringsdans opvoeren, totdat de boter in de pan heet is. Michael Dudok de Wit won in 2000 terecht een Oscar met zijn melancholieke korte animatie Vader en Dochter. En Nick Park’s vroege kleianimatie Creature Comforts, die hij maakte voordat hij zich op speelfilms stortte, is nog steeds onweerstaanbaar komisch.

Toch is er een minpuntje: de wijze van vertoning. Want wat doe je met al dat geschater, geschreeuw, gekir en met al die muziek? De oplossing van Kade is niet de meest ideale – met slecht functionerende telefoonhoorns naast een monitor en zitzakken van waaruit je een volledige speelfilm zou moeten bekijken. Maar ondanks dat ongemak zal toch iedereen hier opgeruimd vandaan komen.