Column

De strijd om de Easyjetset

Rolinde Hoorntje spot trends en geeft tips. Deze week over Mysteryland en het feit dat een festival van een dag al niet meer genoeg is.

Bij ID&T weten ze hoe ze nieuws groots moeten brengen. Een meisje met gouden studs op haar wang en FKA Twigs-vlechten ontving dinsdag de pers in een Schots geruit badpak op platformlaarzen. Avatar meets Braveheart meets Spice Girls. Ze ging ons voor naar de sportschool van ID&T’s Nachtlab in Amsterdam, de broedplaats voor start-ups in het nachtleven.

„Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery”, schalde de bekende slogan door de ruimte. „Maar hoe moet dat met overmorgen?” vroeg een medewerker van een club quasibezorgd. Mysteryland is vanaf dit jaar tweedaags.

In de hoek tegenover de spinningfietsen stond een enorme teddybeer. In de andere hoek stond nog iemand met een hoog knuffelgehalte: dancetycoon Duncan Stutterheim kwam het nieuwtje zelf brengen. Ondanks de lucratieve overname van zijn aandeel in ID&T vorig jaar, vaart hij in zijn persoonlijk leven een meer spirituele koers. En dat zag je terug in het filmpje. Mysteryland 2015 adverteert met een sjamanistische route en The Healing Club – een tipi waar je bijkomt met een deep tissue massage.

En dat is niet overbodig, want de kans op overprikkeling is groot. Met 60.000 bezoekers is Mysteryland bijna dubbel zo groot als Awakenings en zelfs groter dan Lowlands. Er zijn zeventien podia met niet alleen deephouse en techno, maar ook hardstyle en afrobeat.

Mysteryland grossiert in diversiteit. Het is een festival waar je een band in de boom tegenkomt, waar een kunstenaar tevoorschijn kruipt vanonder een brug en geisha’s je meenemen op een field trip. Mysteryland is een ‘Efteling voor volwassenen’, zo verwoordt Stutterheim – wollen trui, leren biesje – het na de conferentie.

Creativiteit was lange tijd het toverwoord om je te onderscheiden in een verzadigde markt. Maar Stutterheim hoorde bezoekers toch klagen. Het festival was té groot, alles moet té gehaast. Had je die ene vlaggenkunstenaar gezien? Nee, jammer dan, volgend jaar weer!

Kunst alleen was niet meer genoeg. Dus diende zich de volgende stap in de strijd om de bezoeker aan: festivals op tournee. Eerst Sensation, toen vloog ook Mysteryland uit naar Chili en New York. En nu is de volgende troef ingezet: de komst van de ‘Easyjetset’. Mysteryland richt zich nu op de buitenlandse technotoerist. Voor één dag komt die niet overvliegen naar Amsterdam. Dus praat Stutterheim over een samenwerking met Airbnb en clubs die het voorprogramma al op donderdag doen. „Zo wordt het meer een weekendje weg.”

En toen realiseerde ik me hoe verwend we in Nederland eigenlijk zijn. Een festival is in onze ogen al geen beleving meer. Dat is het pas als het wordt gepresenteerd als citytrip.