De man achter Diapers.com haalt opnieuw miljoenen op

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Zou jij een man die het bedrijf Diapers.com oprichtte vertrouwen met bergen geld? Grote financiers in Silicon Valley doen dat wel. Marc Lore ontving deze week 140 miljoen dollar van gerenommeerde investeerders als Bain Capital Ventures, Goldmach Sachs, Google Ventures en het Singaporese staatsinvesteringsfonds Temasek.

Het geld gaat niet naar Diapers.com maar naar de nieuwe start-up van Marc Lore genaamd Jet, schrijft de Financial Times.

Het idee van Jet is om te fungeren als een marktplaats, een beetje zoals Amazon, maar poogt kopers en verkopers die dicht bij elkaar in de buurt zitten te koppelen. Zo worden transportkosten gedrukt. Jet heeft nog geen pakketje verhandeld, maar de miljoenen stromen binnen.

Expedia en Orbitz gaan noodgedwongen samen

De twee bedrijven die in de VS ervoor gezorgd hebben dat reisbureaus verdrongen werden gaan nu fuseren omdat ze moeite hebben klanten te behouden. Dat schrijft The Wall Street Journal.

Expedia en Orbitz (eigenaar van onder meer Cheaptickets) hebben last van investeringen die hotelketens en luchtvaartmaatschappijen hebben gemaakt om meer klanten via hun eigen website te trekken. Als gevolg betalen, bijvoorbeeld, hotels minder commissie aan boekingssites.

Waar ze in 2009 nog 21 procent betaalden is dat nu 16 procent per reservering. Ook hebben de twee last van nieuwere diensten die automatisch het internet afspeuren op zoek naar de goedkoopste deals.

De vraag is wel of mededingingsautoriteiten de fusie goedkeuren. Expedia en Orbitz zijn, met al hun dochterbedrijven, de twee meest dominante aanbieders van hotels en reizen op het internet.

Xiaomi steekt voorzichtig naar de VS over

Hoe zouden Amerikanen Xiaomi uitspreken? De vraag wordt relevant want het Chinese technologiebedrijf, dat furore maakt in Azië met betaalbare maar uitstekende telefoons, steekt de Stille Oceaan over. Dat melden meerdere media zoals website C/Net.

Xiaomi doet het voorzichtig. De bekende Mi-phone zal nog niet in de VS te koop zijn. Eerst begint Xiaomi in de Verenigde Staten met koptelefoons en wearables.

Xiaomi is bij het grote Amerikaanse publiek onbekend, maar techenthousiasten in de VS kennen het merk als ‘het Apple van China’, schrijft C/Net. Bestuurder Hugo Barra, die in 2013 Google verruilde voor Xiaomi,  zegt dat het bedrijf, dat inmiddels 45 miljard dollar waard is, uitbreiding altijd voorzichtig zal aanpakken.