Vanilleseks met een zacht zweepslagje

Sam Taylor-Johnson moet geweldig kunnen pitchen. Om louter op basis van één eerdere speelfilm, het middelmatige Nowhere Boy over de jeugdjaren van John Lennon, in de regiestoel te mogen plaatsnemen van een film waar zulke commerciële belangen mee zijn gemoeid als Fifty Shades of Grey, is bijzonder. De gok pakt niet verkeerd uit. Ze heeft een film gemaakt die ermee door kan, zonder echte grote fouten; er zitten geen tenenkrommende scènes in, wat altijd een gevaar is bij erotische scènes.

Maar daar is het dan ook wel mee gezegd. Fifty Shades of Grey is een film die geen moment uit de band springt of iets nieuws doet. Van een regisseur die ook gevierd videokunstenaar is, verwacht je iets meer dan een bekwame boekverfilming waar niemand aanstoot aan kan nemen. Ondanks het prikkelende onderwerp is Fifty Shades een brave film.

Er is welgeteld één scène die de pijngrens opzoekt. Voor het overige blijft het bij een beetje snuffelen, aftasten en uitproberen; alles in het nette, vanilleseks met af en toe een zachte zweepslag. Spannender zou zijn als de film zou durven kijken naar een sterke, geëmancipeerde vrouw, die niettemin plezier beleeft aan onderdanig seksueel spel.

Feitelijk gedraagt Christian zich in veel opzichten als een gewoon vriendje, zij het een rijke. Hij is voortdurend bezig zijn eigen, vreemde seksregels te breken, terwijl hij steeds zegt dat hij niet los kan komen van zijn seksuele obsessies, en dat hij niet doet aan reguliere romantiek. Dramatisch wringt dat.

Fifty Shades of Grey is vooral de film van Ana, gespeeld door Dakota Johnson. Voor zover de film tot leven komt, is dat haar verdienste. Johnson heeft meer de benaderbare, alledaagse uitstraling van Renée Zellweger in Bridget Jones dan van een sekspoes. Dat is precies wat de film nodig heeft, want daardoor blijft het bizarre uitgangspunt toch nog enigszins geloofwaardig. Het zwakke element is Jamie Dornan als Christian Grey, hij is meer een nerd dan een koele verleider; nauwelijks duister en gevaarlijk, eerder opgefokt en neurotisch. Op internet zal nog lang worden gebakkeleid of dit de Christian is die de lezeressen van het boek zich hadden gedroomd.