TomTom tekent deal met VW en durft weer op groei te rekenen

TomTom gaat digitale kaarten leveren aan de Volkswagen Group. De navigatiefabrikant rekent op een omzetstijging.

Na jaren van krimp verwacht TomTom dit jaar eindelijk weer eens te groeien. De jaaromzet, 950 miljoen in 2014, zou in 2015 weer boven de psychologisch belangrijke grens van 1 miljard euro uit moeten komen.

Dit maakte het bedrijf vanmorgen bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. TomTom tekende, zoals eerder al uitlekte, een contract met Volkswagen. De grootste autofabrikant van Europa zal de TomTom-kaarten vanaf het tweede kwartaal leveren in auto’s als de Passat en de Beetle.

TomTom breidde ook een contract met Fiat uit en verwacht verdere groei van de divisie Automotive; weliswaar daalde de omzet van die tak in 2014, maar de orderportefeuille garandeert groei vanaf 2016, liet topman Harold Goddijn in een toelichting op de cijfers weten. De omzet van de Telematics-tak – voor het managen van bedrijfsauto’s – groeide in 2014 al.

De koers steeg vanmorgen met ruim 13 procent. TomTom maakte in 2014 22,7 miljoen euro winst, een stijging van 13 procent in het jaar daarvoor. Het bedrijf haalt nog tweederde van zijn omzet uit ‘consumentenproducten’, zoals navigatiesystemen voor auto’s en motoren. De vraag naar losse navigatiekastjes daalde vooral in VS erg snel.

De nieuwe categorie van sporthorloges lijkt aan te slaan: TomTom verkocht in 2014 een half miljoen van deze fitnessgadgets. Dat is nog niet voldoende om de dalende vraag naar navigatiekastjes te compenseren.

TomTom is, net als zijn concurrent Garmin, in de Verenigde Staten gedaagd door slachtoffers van een busongeluk. Ze verwijten beide fabrikanten van navigatieapparatuur dat ze een belangrijke functie niet in hun kaarten verwerken: de doorrijhoogte bij viaducten. Aanleiding voor de rechtszaak is een busongeluk in 2013 waarbij 35 gewonden vielen. De slachtoffers eisen 15 miljoen dollar schadevergoeding.