‘Onzichtbare’ JSF is straks moeiteloos te vinden

Nederland zou zich bij de vervanging van de F-16 rekenschap moeten geven van de ontwikkeling van anti- stealth radar. Stealthvliegtuigen zijn ontworpen om onopgemerkt te blijven in het luchtruim. In Japan is enkele jaren geleden besloten binnen tien jaar een detecteersysteem voor stealth aircraft, anti stealth radar, te ontwikkelen. Sinds het neerschieten van een Amerikaans F-117-stealthvliegtuig in Servië in 1999 is de stealthtechnologie verspreid geraakt. China en Rusland ontfermden zich snel over delen van het F-117-vliegtuigwrak waarbij ze waardevolle informatie bemachtigden. Japan is nu beducht geworden voor de nieuwe Chinese stealthjagers en wil zelf ook anti stealth radar ontwikkelen. Ook in Tsjechië, Rusland en China wordt hard aan dit detecteersysteem gewerkt. Tegen de tijd dat de prijzige F-35 (‘JSF’) operationeel zal zijn, is er perfecte anti stealth radar; er zijn met allerlei manieren om een vliegtuig te detecteren.

De JSF is een compromisontwerp en een typisch exportprodukt. Het vliegtuig is lang niet zo goed als de F-22 Raptor die de Amerikanen voor zichzelf houden. Ligt het aan de regering, dan staan er straks voor een enorm bedrag 35 logge, bemande JSF’s, terwijl er perfecte anti stealth radar is.

Lockheed Martin wil de F-35’s voor Nederland in Italië laten assembleren bij Finmeccanica, de moeder van AnsaldoBreda, bouwer van de Fyra. Een geheide miskoop. Sommige missies worden voor piloten te gevaarlijk om te vliegen. Nederland kan beter inzetten op eigen anti stealth radar en remote control.

De onbemande General Atomics Avenger vliegt 740 km/u. De Sentinel vliegt mach 1. De nieuwe onbemande Falcon van de Amerikanen vliegt nog vele malen harder. Het lukt echt wel om de relatief stabiele Eurofighter uit te rusten met remote control (dus onbemand). In Nederland kunnen we maritieme patrouillevliegtuigen en radarplatforms bouwen op basis van F-50 . De F-50 is een stevig toestel met goedkope vlieguren en voldoende endurance (de duur dat het in de lucht kan blijven). Het kan zowel laag als heel hoog vliegen. In Singapore is ervaring opgedaan met dit type vliegtuig. Het kan worden voorzien van een heel sterke radar. De drugshandel kan een mokerslag worden toegebracht door met dit soort vliegtuigen te patrouilleren boven het Caraïbische gebied. Het lijkt me de moeite waard om die vliegtuigen te gaan bouwen. In Twente wacht nog een vliegveld op een nieuwe bestemming.