NS boekt winst door eenmalige meevallers - boete van 5,5 miljoen

Rotterdam Centraal. Foto ANP / Bart Hoogveld

NS heeft in 2014 een winst geboekt van 180 miljoen euro, op een omzet van 4,1 miljard euro. Het gunstige resultaat is volgens NS vertekend omdat het vooral te danken is aan eenmalige meevallers. Na aftrek van incidentele posten is het bedrijfsresultaat 78 miljoen euro, door NS zelf omschreven als ‘onvoldoende’.

NS is in 2014 beboet met 2,75 miljoen euro door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, omdat ze vier van de dertien afgesproken doelstellingen niet hebben gehaald. Een voorwaardelijke boete van nog eens 2,75 miljoen die Mansveld eerder voorlopig oplegde wegens de tekortschietende prestaties over 2013, wordt nu ook definitief, waardoor NS in totaal 5,5 miljoen euro moet betalen. Ook spoorbeheerder Prorail krijgt over 2014 een boete van 75.000 euro, maar hoeft een eerder voorlopig opgelegde boete van 1,5 miljoen euro over 2013 niet te betalen, omdat het bedrijf de prestaties volgens Mansveld sindsdien heeft verbeterd.

President-directeur Timo Huges presenteerde vanochtend op het hoofdkantoor in Utrecht het jaarverslag over 2014. Zijn boodschap: het ziet er leuk uit, maar we zijn er nog niet. NS (25.500 werknemers) staat voor grote investeringen in nieuwe treinen en IT: 8 miljard in de komende tien jaar. De kosten moeten in 2015 verder omlaag, het reizigersaantal omhoog. In 2014 groeide het aantal reizigers met 1 procent.

Voorzichtige verbetering

Volgens Huges heeft betere samenwerking tussen NS en andere partijen geleid tot “voorzichtige verbetering in bijvoorbeeld de klantwaardering, de reizigerspunctualiteit en het vervoer van deur tot deur”. De punctualiteit (gemeten naar het aantal treinen dat maximaal vijf minuten te laat arriveert) was vorig jaar 92 procent, twee procent meer dan in 2013.

De schoonmaakstaking in het voorjaar drukte de klanttevredenheid, 76 procent van de reizigers gaf een 7 of meer. De capaciteit in spitstreinen blijft onvoldoende, staan is volgens NS onvermijdelijk. Op 26 van de 406 stations werden toegangspoortjes geplaatst, dat aantal zal dit jaar snel toenemen. De poortjes reduceren zwartrijden en bevorderen de veiligheid.

Tweede jaarcijfers voor Huges

Het zijn de tweede jaarcijfers voor Huges, aangetreden in oktober 2013. Bij zijn debuut moest hij het eerste verlies in twintig jaar bekend maken. Na een winst van 264 miljoen euro in 2012 leed NS in 2013 een verlies van 43 miljoen euro, vooral door het Fyra-debacle.

Huges maakte in maart 2014 een einde aan de slepende kwestie door te schikken met Fyra-fabrikant AnsaldoBreda. In ruil voor het intrekken van een hoge claim betaalde het Italiaanse bedrijf 125 miljoen euro schadevergoeding aan NS. Als AnsaldoBreda de defecte treinen nog weet te verkopen komt daar nog 21 miljoen euro bij. NS betaalde destijds 213 miljoen euro voor de treinen en incasseerde dus een verlies van 88 miljoen – alleen voor het materieel, los van reputatieschade en andere kosten.

Lees ook op NRC Q: Deze vier opvallende kanten van NS ken je nog niet