NS-baas tempert tevredenheid, winst door eenmalige oorzaken

Volgens de Nederlandse Spoorwegen heeft het bedrijf vorig jaar financieel „onvoldoende” gepresteerd.

Meer treinen reden in 2014 op tijd. Foto Koen van Weel/ANP

NS heeft vorig jaar een winst geboekt van 180 miljoen euro, op een omzet van 4,1 miljard euro. Het gunstige resultaat is volgens NS vertekend omdat dat vooral te danken is aan eenmalige meevallers. Na aftrek van incidentele posten is het bedrijfsresultaat 78 miljoen euro, wat NS omschrijft als „onvoldoende”.

President-directeur Timo Huges presenteerde vanochtend op het hoofdkantoor in Utrecht het jaarverslag over 2014. Zijn boodschap: het ziet er leuk uit, maar we zijn er nog niet. NS (25.500 werknemers) staat voor grote investeringen in nieuwe treinen en IT. De kosten moeten in 2015 verder omlaag, het aantal reizigers omhoog. In 2014 groeide dat aantal met 1 procent.

Volgens Huges heeft betere samenwerking tussen NS en andere partijen geleid tot „voorzichtige verbetering in bijvoorbeeld de klantwaardering, de reizigerspunctualiteit en het vervoer van deur tot deur”. De punctualiteit (gemeten naar het aantal treinen dat maximaal vijf minuten te laat arriveert) was vorig jaar 92 procent, 2 procent meer dan in 2013.

De schoonmakersstaking in het voorjaar drukte de klanttevredenheid, 76 procent van de reizigers gaf een 7 of meer. De capaciteit in spitstreinen blijft onvoldoende: staan is volgens NS onvermijdelijk. Op 26 van de 406 stations werden toegangspoortjes geplaatst, dat aantal zal dit jaar snel toenemen. De poortjes reduceren zwartrijden en bevorderen de veiligheid.

Het zijn Huges’ tweede jaarcijfers. Bij zijn debuut moest hij het eerste verlies in twintig jaar bekendmaken. Na een winst van 264 miljoen euro in 2012 leed NS in 2013 een verlies van 43 miljoen euro, vooral door het Fyra-debacle. Een schikking in 2014 leidde tot een verliespost van 88 miljoen op de Fyra-treinen, los van andere kosten.