Leidt nootjeswoede in Zuid-Korea ook tot celstraf?

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Wij bij NRC Q zijn best bereid begrip te tonen voor de druk waar topmannen en -vrouwen onder staan. Tegenstribbelende vakbonden, activistische aandeelhouders, kwakkelende beurskoersen: je gaat er niet beter van slapen. Maar de woede-uitbarsting van Cho Hyu-ah, toenmalig vicepresident van Korean Air, omdat ze nootjes in een zakje kreeg geserveerd vinden ook wij erg vreemd.

Vandaag besluit een rechtbank in Seoul of Cho de gevangenis in moet voor haar gedrag. Ze riskeert een maximale straf van drie jaar.

In Zuid-Korea kijkt men of de elite eindelijk eens hard wordt aangepakt. De machtige families die chaebols (grote familieconglomeraten als Korean Air en Samsung, domineren) komen meestal makkelijk weg bij de rechter, schrijft The Wall Street Journal. Maar daar hebben Zuid-Koreanen genoeg van. Ze willen dat elite net zo hard wordt aangepakt als de rest van het land.

President Park Guen-hye zei dat het belangrijk is dat de top van het zakenleven geen voorkeursbehandeling krijgt. Maar de voorzitter van de regerende Saenuri-partij pleitte er onlangs voor om enkele topmannen in de gevangenis vrij te laten zodat hun bedrijven betere besluiten over investeringen konden maken.

Amerika boos op Chinese steun voor boeren en fabrieken

De Verenigde Staten en China doen hun best beste vriendjes te spelen. Obama heeft Xi Jinping uitgenodigd voor een staatsbezoek in september en beide presidenten zeggen serieus werk te willen maken van het bezoek.

Tegelijkertijd steggelen de twee landen met respectievelijk ’s werelds grootste en op een na grootste economie. Amerika vindt dat China onrechtmatig exportsubsidies verleent voor landbouwproducten en medische goederen. Dat schrijft de Financial Times.

Door de subsidies worden Chinese producten goedkoper en kunnen ze makkelijker concurreren met bijvoorbeeld Amerikaanse goederen. Amerika brengt de zaak onder de aandacht bij de Wereldhandelsorganisatie.

Toyota maakt nieuwe SUV’s voor opkomende markten

De Japanse automaker Toyota gaat de SUV’s voor opkomende markten als Indonesië en Thailand helemaal vernieuwen  om ze energiezuiniger te maken. Toyota, dat samen met andere Japanse automakers in Indonesië 90 procent van de markt in handen heeft, investeert bijna 800 miljoen euro in het project, schrijft Nikkei Asian Review.

Het is ook het plan meer auto’s te maken. Vorig jaar produceerde Toyota 965.000 SUV’s in opkomende landen. Volgend jaar moeten dat er 1,1 miljoen zijn.

Toyota voelt volgens Nikkei aan dat landen als Indonesië, India en Thailand zich steeds meer zorgen maken over luchtvervuiling. Schonere en energiezuinige auto’s kunnen een deel van de oplossing zijn, denkt Toyota.