Bekende schrikeffecten

In het horrorgenre is de spookhuisfilm helemaal terug. The Woman in Black, die acteur Daniel Radcliffe een doorstart bezorgde na Harry Potter, koos in 2012 voor de gotische variant. Dus: een luguber landhuis dat aan elkaar hangt van schimmelbehang, spinrag en krakende planken. Een getraumatiseerd spook dat onder de huid kruipt van een treurende weduwnaar en zijn kinderen. Buiten hangt mist, binnen manifesteert het spook zich steeds alarmerender in schaduw, spiegel en droom. Die formule herhaalt tv-regisseur Tom Harper in dit vervolg nogal mechanisch. Het draait nu om een juf die in de Tweede Wereldoorlog uit de stad geëvacueerde bleekneusjes onderbrengt in een wel heel onheilspellend landhuis naast een kwelder (voor al uw verdrinkingen). Er dient zich een RAF-piloot met babyface en PTSS aan, en de hongerige geest kruipt al snel uit de lambrisering op zoek naar zwakke plekken in ieders psyche. Ook dat spook wordt geen personage, maar blijft een collectie vrij lukraak gejatte schrikeffecten.