Amerikaanse boekenbranche treurt om afscheid ‘Oprah voor intellectuelen’

Jon Stewart (Foto ANP)

Jon Stewarts nakende afscheid van The Daily Show zal ingrijpende gevolgen hebben voor de Amerikaanse boekenwereld. Jarenlang bood de presentator het commercieel lastige boek een podium.

Stewart wordt in een stuk in The Washington Post getypeerd als “the intellectual author’s Oprah”: wat de voormalige talkshowhost Oprah Winfrey met haar Book Club bijdroeg aan de doorbraak van auteurs als Eckhart Tolle of James Frey, droeg Stewart bij aan de popularisering van schrijvers van gewichtiger non-fictie.

“Getting an author booked on ‘The Daily Show’”, zo verklaart Kate Lloyd, een hooggeplaatste publiciteitsmedewerker van uitgeverij Scribner’s zelfs, “was often the Holy Grail for book publicists.”

De auteurs van Scribner’s zaten volgens haar te springen om in Stewarts show aan te schuiven:

“His audience is made up of smart, book-buying readers who respond to the thoughtful treatment and authentic passion he customarily expresses for the books he features.”

Ook Pamela Paul van The New York Times Book Review is doordrongen van Stewarts importantie om bepaalde boeken onder de aandacht te krijgen:

 

 

Jonge lezers

Een van de laatste boekinterviews die Stewart hield was met Sarah Chayes, die in een boek uitlegde waarom corruptie een bedreiging vormt voor de mondiale veiligheid.

De impact van Stewart ligt overigens niet alleen in het opstuwen van de verkoopcijfers, zo benadrukt de directeur van de grote uitgeverij Knopf in The Washington Post:

“The value of Jon Stewart welcoming writers on his show, giving them a platform and making them a part of the conversational mix was quantifiable in this sense: He elevated the work of authors, made books relevant to a younger demographic. And that demographic remains challenging for publishers to reach, at least en masse.”

Stewart deed overigens niet gewichtig over zijn liefde voor het boek: