Alle clubs in Premier League gaan Ajax voorbij met tv-deal

De Premier League zet de Europese concurrentie met een nieuwe tv-deal op nog grotere achterstand.

Manchester United won gisteren van Burnley (3-1). Door de nieuwe tv-deal genereren ook kleinere clubs als Burnley een hogere omzet dan bijvoorbeeld Ajax. Foto Reuters/Phil Noble

Obsceen? „Welnee”, zei Richard Scudamore, directeur van de Premier League, in gesprek met de BBC. En hij roemde het product Engels voetbal als „ongescript drama” dat clubs week in week uit in huiskamers en pubs verzorgen. Daar mag best voor betaald worden. „Dit zijn grote bedrijven in een zeer competitieve markt, met enorme belangen.”

Afgelopen maandag werden details bekend over een nieuwe deal in de hoogste Engels voetbalcompetitie. Het totaalbedrag is duizelingwekkend: 5,13 miljard pond (6,9 miljard euro) betalen tv-zenders Sky TV en BT van 2016 tot 2019 voor het live uitzenden van 168 duels per seizoen.

De Premier League heeft zijn status als ‘cash cow’ herbevestigd. De opgewaardeerde tv-inkomsten als gevolg van de vorige verbeterde megadeal (2013-2016) staan pas net in de jaarcijfers over het vorige seizoen of clubs kunnen alweer uitkijken naar de zilvervloot die volgend jaar aanmeert. Sky betaalt vanaf 2016 5,6 miljard euro voor 126 duels per seizoen, BT een vijfde van dat bedrag voor 42 duels. Gemiddeld betalen de kanalen samen ruim 13,5 miljoen euro per duel.

En de inkomsten waren al overdadig. Alleen Real Madrid en FC Barcelona verdienen meer aan binnenlandse televisie-inkomsten dan Liverpool, de club die vorig seizoen in Engeland het meest verdiende aan de televisiedeals (131 miljoen euro). Met de nieuwe deal worden de Spaanse topclubs vrijwel zeker ingehaald door een contingent Engelse clubs.

Voor de rest van Europa geldt – op een enkele Italiaanse topclub na – dat zelfs het vorige seizoen uit de Premier League gedegradeerde Cardiff City meer profiteerde van tv-gelden uit de nationale competitie. De club uit Wales ontving ongeveer twee keer zoveel aan tv-gelden dan de Duitse kampioen Bayern München of de Franse kampioen PSG, die beide rond de 40 miljoen euro kregen van de Bundesliga respectievelijk Ligue 1. Laat staan dat Ajax, met 8,1 miljoen euro in Nederland koploper, meedoet in dit geweld.

Vorig seizoen, toen de huidige deal van de Premier League inging, stegen de inkomsten uit televisiegelden al met zo’n zestig procent naar 1,35 miljard euro per seizoen, voor de twintig clubs in de Premier League. Vanaf 2016 is dat dus 2,29 miljard euro per seizoen. Ter vergelijking: clubs in de Nederlandse eredivisie ontvangen ongeveer 1 miljard euro van Fox in tien jaar – tussen 2013 en 2023.

De solidariteit bij de verdeling van de tv-gelden in Engeland – de club die het minst profiteert pakt ongeveer 60 procent van wat de bestverdienende club krijgt – maakt dat in de Premier League komen een heilig streven is. Er is geen voetbalwedstrijd in de wereld waar meer geld op het spel staat dan de finale van de playoffs om promotie op Wembley – ook wel de ‘60 million Pound Game’ genoemd.

De moot die televisiegelden vormen bij de inkomsten is enorm. Neem Everton, wiens inkomsten voor driekwart bestaan uit tv-gelden. De tweede club uit Liverpool verdiende vorig seizoen, het eerste jaar onder de deal die 2013-2016 beslaat, 105,8 miljoen euro aan tv-inkomsten en stormde daarmee de top twintig van rijkste clubs in Europa binnen.

Accountantskantoor Deloitte stelt jaarlijks een top dertig samen van rijkste clubs in Europa. Dit jaar zijn daar al veertien Engelse clubs tot doorgedrongen. Het jaar daarvoor, toen Ajax nog in de top dertig stond, waren dat er acht. Na de intrede van de nieuwste tv-deal in 2016 zouden zo achttien van de twintig clubs uit de Premier League in de top dertig kunnen staan. Ajax (vorig seizoen 105,6 miljoen euro omzet) wordt links en rechts ingehaald door Engelse clubs – helemaal zonder inkomsten uit de Champions League.