Column

Vieze mannen noemt de Donald Duck niet

Bij het boodschappen doen merkt Oom Donald dat iedereen hem uitlacht. Bij thuiskomst blijkt waarom: buurman Bolderbast heeft op de site ‘Snoetboek’ een portret van hem verspreid, met de grievende tekst: „Gezocht wegens belachelijke matrozenpet.”

Donald neemt wraak: hij kraakt het veel te eenvoudige wachtwoord van de buurman en nodigt de halve stad uit voor een barbecue in diens tuin. Slecht idee: door de drukte bij de buurman valt Donalds eigen tuinfeest in het water. Terwijl hij nog wel indruk had willen maken op zijn geheime vlam Katrien.

Waar gehackt wordt, vallen spaanders is een verhaal in de speciale bijlage van het weekblad Donald Duck deze week, waarin de lezers van Nederlands grootste weekblad (oplage rond 280.000) worden gewezen op de gevaren van onveilig internet.

Het was gisteren Safer Internet Day – een initiatief van de Europese Commissie. Zelf associeer ik onveilig internet dezer dagen vooral met de wetenschap dat Facebook kennelijk bijhoudt welke websites ik bezoek. En de pertinente weigering van LinkedIn om mijn account op te heffen, hoe vaak ik daar ook om vraag. Bij iedere poging krijg ik de mededeling dat het even kan duren omdat ik meer dan duizend mensen in mijn netwerk heb. Vervolgens blijf ik gewoon die oproepen ontvangen om mij meestal niet of slechts vaag bekende mensen te feliciteren omdat ze vandaag op de kop af één jaar die nieuwe baan hebben.

Safer Internet Day heeft, in Nederland tenminste, dit jaar veilig internetten voor kinderen als thema. Het publiek-private ‘platform voor de informatiesamenleving’ ECP heeft in het gebouw van Fox – de divisie verre reizen van de ANWB – in Hoofddorp een druk bezochte themadag belegd, waarvan de presentatie van die bijlage, het ‘Digi-Duckje’, deel uitmaakt. Ik had hier eigenlijk veel bezorgde uiteenzettingen verwacht over vieze oude mannen die afspraakjes met kinderen willen, en verhalen over pesten en door onbedachtzame foto’s verwoeste kinderlevens – maar niets is minder waar.

De dag begint met een onderzoek van de Radboud Universiteit: of kinderen tussen 9 en 12 jaar reclame-uitingen op internet doorzien en deze kritisch benaderen. Het eerste wel, het tweede niet, dat raadde u al.

Na dit nog wat zorgelijke begin volgen bepaald upbeat uiteenzettingen over de mogelijkheden en kansen die internet bedrijven in relatie tot kinderen kan bieden.

Eline Kwantes van het bedrijf Dromenkroon vertelt over de verwachtingen van kinderen: 3D-printen wordt het helemaal, maar er is ook een trend naar ‘echt’ in plaats van alles digitaal. Suzan Schouten, uitgever Kids & Teens Sanoma, vertelt over de digitale activiteiten bij het weekblad Donald Duck en andere publicaties van haar bedrijf – die zo te horen van betrekkelijk recente datum zijn.

Erg interessant allemaal, en die Digi-Duck, waarin Goofy de do’s and don’ts van internetveiligheid uitlegt, is buitengewoon leuk geworden. Met mijn zorgen over Facebook en LinkedIn voel ik mij na een uurtje bepaald een achterhaalde, cynische oude man.