Telefoon vervangt de pinpas, bijna

De Rabobank laat klanten nu betalen met hun telefoon. Een concurrent als Apple Pay ziet de bank ook best zitten.

Betalen met je mobiele telefoon. Nooit meer een pinpas meenemen. Daar wordt al jaren mee getest en vanaf vandaag stelt de Rabobank voor het eerst 6 miljoen particuliere klanten in staat te betalen met hun smartphone. Mits ze een geschikt toestel hebben.

De app, te downloaden in de Google Play Store, ondersteunt voorlopig slechts twee telefoontypes: Rabobank heeft alleen de Samsung Galaxy S4 en Note 3 getest en wil pas andere toestellen toevoegen als die ook uitgeprobeerd zijn.

„We willen boven alles een betrouwbaar product leveren, waarbij we het proces van een veilige betaling helemaal kunnen controleren”, zegt Jeroen Verrijdt, directeur van de afdeling Betalen & Sparen.

De introductie van de Rabo Wallet – een Nederlandse benaming is er bij ingeschoten – is een belangrijke stap voor een sector die belaagd wordt door technologiebedrijven die eigen betaal-apps ontwikkelen. De Wallet bewaart behalve je pinpas ook klantenkaarten van supermarkten, bouwmarkten en wat dies meer zij. „Het idee is dat je je portemonnee voortaan thuis kunt laten”, zegt Verrijdt.

De pinpas zelf kan nog niet thuis blijven: van alle 305.000 betaalterminals in Nederland zijn er nu 60.000 geschikt voor contactloos betalen.

De banksector heeft geleerd van de afkeurende geluiden op een proefballonnetje van de ING, vorig jaar. Die bank wilde betaalgegevens van klanten – die daarvoor kozen – gebruiken voor aanbiedingen op maat.

Verrijdt benadrukt dat er geen betaaldata gebruikt worden om advertenties op gebruikers af te vuren. Rabobank krijgt geen inzicht in de aankopen met klantenkaarten die je in de Rabo Wallet opslaat. Ook krijgen, vice versa, winkeliers geen inzicht in je betaalgedrag.

De enige manier waarop je advertenties ziet is via Rabodochter MyOrder. Deze advertenties worden niet getoond op basis van aankoopgedrag maar op basis van de locatie van de klant, die zelf bepaalt of hij de aanbiedingen laadt, of niet.

Rabobank telt 6 miljoen particuliere klanten, waarvan er circa 2 miljoen de app voor mobiel bankieren al gebruiken – software die het internetbankieren via de computer vervangt. Verrijdt hoopt dat eind dit jaar 100.000 klanten betalen met hun mobiele telefoon.

Ook andere banken zijn bezig met contactloos betalen. ING gaf echter, net als ABN Amro, de voorrang aan het verstrekken van contactloze pinpassen aan hun klanten. Rabobank moet daar nog mee beginnen.

De banken voerden in 2013 samen een gezamenlijke test uit in Leiden, en kwamen een gezamenlijke standaard overeen. Ze stopten een eerdere proef waaraan ook de telecomproviders meededen. Die kunnen de beveiligde chip, nodig voor veilige mobiele betalingen bij de kassa, ook op hun sim-kaart leveren. De banken kozen echter voor telefoons met Android (ruim 80 procent van de markt) en een draadloze chip.

iPhone-gebruikers doen even niet mee. Apple heeft een gesloten besturingssysteem dat niet overweg kan met de methode die de Nederlandse banken voor hun mobiele betalingen hebben ontwikkeld.  Apple ontwikkelde een eigen betaalsysteem, Apple Pay, dat gebruik maakt van creditcards.  Het werkt voorlopig alleen in de VS, straks vermodelijk ook in het VK en in Frankrijk.

Rabobank zou graag samenwerken met Apple Pay, mocht dat ooit naar Nederland komen. Is Apple Pay dan geen concurrent? „Niet als Apple Pay gekoppeld kan worden met een betaalrekening van de Rabobank”, zegt Verrijdt.

Betaalvereniging Nederland protesteerde onlangs dat de EU het techbedrijven (met name Google) te makkelijk zou maken om betaaldata te vergaren voor advertentiedoeleinden. Het is deels een klacht, deels sluikreclame. De bankensector profileert zich graag als een partij die de privacy wèl waarborgt. Ze kunnen wel zien waar je iets koopt, maar niet wat. Verrijdt: „Als jij bij een supermarkt voor 39 euro afrekent weet ik niet of je luiers of een paar kratten bier hebt gekocht.”