Skechers verkoopt zat schoenen, maar pas op als je die Shape-ups aantrekt

Khole Kardashian, Kourtney Kardashian, Kim Kardashian, Kris Jenner at press conference; Skechers to Announce Global Shape-Ups Marketing Partnership with Kim Kardashian and Kris Jenner held at The Regent Beverly Wilshire Hotel in Beverly Hills, California on November 22nd, 2010. © Orken / Starlitepics Foto HH

Ken je ze nog? De Shape-up-wonderschoenen van Skechers? Door op deze schoenen te lopen zou je meer calorieën verbanden dan bij gewone schoenen en je zou zelfs je bilspieren trainen. In vorm raken door gewoon te lopen dus.

Klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn. En dat is het waarschijnlijk ook. Sinds 2010 heeft het bedrijf Skechers - dat vandaag de jaarcijfers bekend maakt - veel kritiek over zich heen gekregen, voornamelijk in Amerika: de reclame zou niet kloppen en misleidend zijn. Verschillende consumenten dienden een schadeclaim in door een opgelopen blessure. Hoe gaat het nu met het bedrijf?

Skechers heeft last gehad van de negatieve publiciteit, zoveel is duidelijk. In 2011 daalde de omzet en het bedrijf draaide in dat jaar 67,5 miljoen dollar verlies.

Maar daarna krabbelt de winst weer op. En ook de cijfers van de eerste drie kwartalen van 2014 geven eigenlijk weinig reden tot zorg.

Het herstel heeft het bedrijf, zo verklaart het zelf, vooral te danken aan nieuwe producten waar het zich op is gaan richten: kinderlijn Skechers Kids bijvoorbeeld, en een model schoen, dat zo comfortabel zou zijn dat je er altijd op wil lopen: de GOwalk. Ook is er een nieuwe lijn van sneakers en slippers, BOBS en nog een type schoenen die heel lekker moeten zitten: de Relaxed Fit, met heus Skechers Memory Foam - “It’s like a pillow for your feet”.

Ook de sportschoenen voor mannen en vrouwen verkopen goed en in China - een relatief nieuwe markt voor Skechers - is de verkoop van het merk meer dan verdubbeld, zo staat in het jaarverslag van 2013. En in Amerika is het bedrijf op een andere manier gaan adverteren. Bijvoorbeeld door ‘agressieve commercials’ tijdens de finale van de Super Bowl.

Zoals deze in 2012:

En deze in 2013:

Maar Skechers is er nog niet helemaal. Het bedrijf is - naar eigen zeggen “zonder enige fout toe te geven en zonder enige boete of bewezen overtreding van de wet” - ten aanzien van de claims over de misleidende reclame in Amerika tot een schikking gekomen. Kosten: ongeveer 50 miljoen dollar.

Alleen is daarmee nog niet alles opgelost. Nek- en rugproblemen, een gebroken heup, een gebroken enkel een gescheurde achillespees. Slechts een greep uit de blessures die mensen toeschrijven aan de Shape-ups. En daar zou Skechers niet genoeg voor gewaarschuwd hebben. Het aantal individuele schadeclaims blijft daarom toenemen.

De gevolgen daarvan voor Skechers in de toekomst? Dat durft het bedrijf nog niet te voorspellen. Maar bij de laatste kwartaalcijfers laat het bedrijf weten:

“We geloven dat we voldoende verweer hebben voor deze beschuldigingen. We ontkennen de beschuldigingen dan ook uitdrukkelijk en zijn van plan om elk van deze gevallen krachtig te verdedigen.”