Recensieoverzicht: verfilming erotische bestseller komt er bekaaid vanaf

Het was de ultieme bestseller van 2011: de erotische roman Fifty Shades of Grey. Het boek van E.L. James raakte in opspraak vanwege de vele heftige sadomasochistische seksscènes. Vanavond ging de verfilming in voorpremière. Een recensieoverzicht.

Het was de ultieme bestseller van 2011: de erotische roman Fifty Shades of Grey die het vergrootglas legt over de relatie tussen studente Ana Steele (Dakota Johnson) en de jonge miljardair Christian Grey (Jamie Dornan). Het boek van E.L. James raakte in opspraak vanwege de vele heftige sadomasochistische seksscènes. Vanavond ging de verfilming in voorpremière.

Was de roman een denderend succes, het is nog maar afwachten of de film van Sam Taylor-Johnson dit zelfs maar kan evenaren. Recensenten waren verdeeld over de film, die een middelmatig plot en een softe uitwerking van de stomende seksscènes uit het boek zou hebben. NRC-recensent Peter de Bruijn geeft de film drie ballen:

“Er zitten geen tenenkrommende scènes in, maar daar is dan ook alles wel mee gezegd. De film bevat geen enkel beeld dat niet al tientallen keren eerder in allerlei andere films voorbij kwam. Van een regisseur die ook een gevierd videokunstenaar is, verwacht je iets meer dan een bekwame boekverfilming waar niemand aanstoot aan kan nemen. Ondanks het prikkelende onderwerp – SM – is Fifty Shades of Grey een keurige en brave film.”

In het verhaal interviewt Ana de steenrijke Christian, die ze direct zowel aantrekkelijk als intimiderend vindt. Als de ondernemer in een winkel waar Ana werkt kabels, tape en touw komt kopen vraagt de jonge vrouw of ze een keer bij Chris thuis foto’s voor bij het interview mag komen maken. Uiteindelijk krijgen de twee een bijzondere seksuele relatie, die zich vooral laat kenmerken door sm-uitspattingen.

‘Weinig levendig en ongeloofwaardig karakter’

In de bioscoopzaal waar de recensent van The New York Times keek, barstte het publiek geregeld in lachen uit. Het beetje vitaliteit dat de film bezit, wordt geheel op het conto geschreven van “kampioen lipbijten en blozen” Dakota Johnson en blijft uit bij “houten klaas” Jamie Dornan. Maar het karakter Ana is in de film totaal ongeloofwaardig:

“Het probleem is niet dat ze besluiteloos, wispelturig of verward is. Het probleem is dat Anastasia als karakter nergens op slaat. Haar gedrag heeft geen logica en geen patroon.”

‘Slecht boek, goede film’

Bij de Britse krant The Telegraph was de recensent heel wat meer te spreken over de film. Hij merkt op dat terwijl goede boeken zelden mooie verfilmingen opleveren, “bijna onleesbare troep op het grote scherm in iets rijps en haast elektrisch kan transformeren”.

“Het is geen grootse kunst - maar het is speels, autonoom en het scherpst voorstelbare beeld van dit sm-machtsspel dat we konden hopen te zien. Het beste aan de film is het acteerwerk van Johnson, die perfecte timing en pit toont.”

‘De meest softe weergave van sm uit de filmgeschiedenis’

Hoe hard en stomend de vrijpartijen in het boek zijn, zo slap en zacht komen ze uit op het witte doet, schrijft de Britse krant The Guardian. De seksscènes zijn zo braaf en de penis van de hoofdpersoon is zo onzichtbaar dat de recensent zich afvraagt of hij er wel één heeft. Het medium geeft de film het minimum van één ster.

‘Walgelijk, saai en leeg’

De conservatieve Amerikaanse nieuwszender Fox News vond de film - net als het boek - walgelijk. Het medium noemt de beelden uit Fifty Shades echter minder schokkend dan wat je tegenkomt in Game of Thrones, Saw of gewoon op de kabeltelevisie. Het enige dat er positief vanaf komt is de filmtechniek.

“Het matige plot, de platte karakters en lauwe toon doen de film geen goed. Het script bevat geen enkele boodschap of betekenis. Deze gebreken alleen maken “Fifty Shades” al tot een saaie, zinloze film.”