Meer winst Heineken door hogere bierverkoop

Een productielijn van Heineken in Den Bosch Foto ANP / Marco de Swart

Bierbrouwer Heineken heeft in 2014 meer winst geboekt, mede door hogere bierverkopen. Dat bleek vanochtend uit de jaarcijfers van het brouwconcern.

Exclusief bijzondere posten kwam de winst elf procent hoger uit op bijna 1,76 miljard euro. Daarmee viel de winst hoger uit dan verwacht, aldus persbureau ANP. Analisten rekenden in doorsnee op 1,74 miljard euro.

De omzet ging een fractie omhoog tot 21,2 miljard euro. Exclusief de effecten van wisselkoersen, overnames en desinvesteringen was sprake van een omzetgroei met 3,3 procent. Het wereldwijd verkochte biervolume bedroeg vorig jaar ruim 181 miljoen hectoliter, tegen meer dan 178 miljoen hectoliter een jaar eerder.

Succes Amstel Radler

Heineken verkocht meer bier in opkomende markten en profiteerde van de populariteit van nieuwe producten zoals Amstel Radler. Het verkoopvolume van het hoofdmerk Heineken steeg met 5,1 procent, met groei in alle regio’s.

De brouwer verwacht dat de uitdagende marktomstandigheden in 2015 aanhouden. De verkoop zal minder sterk toenemen dan vorig jaar, mede doordat er geen eindronde van een voetbaltoernooi plaatsvindt. Het bedrijf denkt wel dat de omzet en winst dit jaar verder verbeteren.

Heineken liet verder weten een groter deel van de winst te zullen uitkeren aan de aandeelhouders in de vorm van dividend. De uitkeringsratio wordt vergroot van 30 à 35 procent tot 30 à 40 procent van de jaarlijkse nettowinst. Over 2014 wordt een dividend voorgesteld van 1,10 euro per aandeel, tegen 0,89 euro in 2013.

Overnamestrijd

Tijdens de toelichting op de cijfers ging de financiële topman, René Hooft Graafland, ook in op de speculaties rond de overname van aandelen door concurrent SAB Miller. Een grootaandeelhouder van Heineken, de Mexicaanse drankenproducent Femsa, mag binnenkort zijn belang van de hand doen. Volgens Mexicaanse media overweegt Femsa dat ook. NRC-redacteur Barbara Rijlaarsdam tekende uit de mond van Hooft Graafland op:

“Ik kan niet voor Femsa praten, ik kan hen alleen nápraten. Femsa zegt een langetermijnaandeelhouder te zijn, gericht op het creëren van waarde op de lange termijn. Het bedrijf voelt zich vertrouwd met de industrie – logisch, want daar komt het zelf vandaan – en het waardeert de samenwerking met Heineken zeer. Wat er in de toekomst met de aandelen gebeurt, weet alleen Femsa zelf.”

SAB Miller deed vorig jaar een mislukte poging om Heineken over te nemen. Door de aandelen van Femsa over te nemen, zou de concurrent alsnog een flinke vinger in de pap kunnen krijgen. Maar niet zo groot als Femsa, dat nu twee commissarissen bij Heineken heeft:

“Als Femsa zijn aandeel verkleint, raakt het zijn positie in de board kwijt. Maar de koper krijgt niet automatisch die plek.”

Of Heineken overweegt de aandelen van Femsa zelf te kopen, om te voorkomen dat SABMiller zich inkoopt, wilde hij niet zeggen. “Daar wil ik niet over speculeren.”

Lees bij NRC Q: Heineken heeft de volgers, de prijzen, maar geen ‘Heerlijk helder’ meer.