Heineken zegt SABMiller niet te vrezen

Mexicaanse bierbrouwer Femsa mag zijn belang van 20 procent in Heineken in mei verkopen. Zal concurrent SABMiller toeslaan?

In jaar 45 procent hoger

De toenaderingspoging van de ene bierbrouwer werd door de andere keihard afgewezen. Toen het Zuid-Afrikaanse SABMiller vorig jaar een overnamebod uitbracht op de Nederlandse bierbrouwer Heineken, liet die laatste weten niet te koop te zijn.

Maar nu heeft SABMiller, na AB InBev de grootste bierbrouwer ter wereld, de kans om in ieder geval een stukje van Heineken in handen te krijgen. In 2010 nam Heineken zijn Mexicaanse concurrent Femsa over. Om de miljardenovername te kunnen bekostigen, kreeg Femsa 20 procent van de aandelen van Heineken NV (ter waarde van 3,8 miljard euro). De afspraak was dat Femsa de aandelen minimaal vijf jaar moest vasthouden. Die periode loopt op 1 mei af. En dan mogen de Mexicanen hun belang dus verkopen.

Volgens Mexicaanse media zou Femsa overwegen dat ook daadwerkelijk te doen. Het zou een interessante prooi zijn voor concurrent SABMiller, stelt ING-analist Marco Gulpers.

De financiële topman van Heineken, René Hooft Graafland, ging vanochtend tijdens een toelichting op de jaarcijfers kort in op de kwestie. „Ik kan niet voor Femsa praten, ik kan het bedrijf alleen nápraten. Femsa zegt een langetermijnaandeelhouder te zijn, gericht op het creëren van waarde op de lange termijn. Het voelt zich vertrouwd met de industrie en het waardeert de samenwerking met Heineken. Wat er in met de aandelen gebeurt, weet alleen Femsa zelf.”

Hij wilde niet ingaan op de vraag of het bedreigend is als concurrent SABMiller de aandelen van Femsa zou overnemen. Hooft Graafland beklemtoonde vanochtend dat „ongeacht” wat er met de aandelen gebeurt, „de eigendomsverhouding en structuur van Heineken niet verandert”.

Femsa heeft twee plekken in de raad van commissarissen vanwege de overname van de Mexicaanse activiteiten in 2010. „Als Femsa zijn belang verkleint tot onder een bepaald niveau, raakt het zijn positie in de board kwijt. Maar de koper krijgt niet automatisch die plek.”

Of Heineken overweegt de aandelen van Femsa zelf te kopen, om te voorkomen dat SABMiller zich inkoopt, wilde Hooft Graafland niet zeggen. „Daar wil ik niet over speculeren.”

Uit de jaarcijfers die Heineken vanochtend bekend heeft gemaakt, blijkt dat de brouwer een goed jaar heeft gehad. De omzet bleef met 21,2 miljard euro nagenoeg gelijk ten opzichte van het jaar ervoor, maar de nettowinst nam met 11 procent toe tot bijna 1,8 miljard euro. „Eindelijk was er weer eens omzetgroei in West-Europa”, constateert de financiële topman tevreden. Het WK voetbal droeg daar in belangrijke mate aan bij. Voor dit jaar, zonder WK, verwacht Heineken dat de verkoop van bier iets minder sterk zal toenemen.

Heineken verkocht vorig jaar meer bier in opkomende markten als Brazilië, China en Nigeria, en profiteerde van de populariteit van nieuwe producten zoals Radler en duurdere bieren als Desperados, Sol en Affligem.