DSM gaat snijden - waarin is nog niet duidelijk

Logo van het chemieconcern Koninklijke DSM Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

DSM wil kosten gaan besparen, maar hoe dat precies moet gaan gebeuren is nog niet bekend. Het chemieconcern boekte in het vierde kwartaal een verlies vanwege afschrijvingen, negatieve wisselkoerseffecten en “moeilijke marktomstandigheden”.

DSM publiceerde de kwartaal- en jaarcijfers vanochtend vroeg. Het concern schreef daarbij:

“DSM zal verdere actie ondernemen om de efficiëntie te verbeteren en om de kosten te reduceren.”

Het concern zegt zich bij die acties vooral te concentreren op Nutrition, het belangrijkste onderdeel van het bedrijf waar voedselingrediënten worden gemaakt zoals vitamines.

Afschrijvingen

DSM boekte in 2014 een winst van 145 miljoen euro, 46 procent minder dan vorig jaar. Op het onderdeel dat caprolactam (een onderdeel van nylon) maakt, dat in de etalage staat, werd 186 miljoen euro afgeschreven. De brutowinst, zonder de eenmalige lasten, daalde minder hard met drie procent naar 288 miljoen euro.

De omzet van DSM groeide licht, met 4 procent naar 9,2 miljard euro. DSM had last van “substantiële” negatieve valuta-effecten en moeilijke marktomstandigheden bij Nutrition. Het positieve effect van een aansterkende Amerikaanse dollar werd deels tenietgedaan door verslechterde ruilverhoudingen met andere valuta’s. Bij Nutrition had DSM nog steeds last van een zwakke vraag naar vitamines en omega 3 op basis van visolie.

Divers

Volgens NRC-redacteur Carola Houtekamer zijn er veel verschillende oorzaken voor de mindere prestaties van DSM, omdat het bedrijf ook veel verschillende producten maakt. Zo kunnen kippenboeren, vissers, elektronicafabrikanten, bierbrouwers, autoproducenten, farmaceuten en gezondheidsfreaks klant zijn van het bedrijf.

Lees Houtekamers stuk over DSM op NRC Q: DSM maakt van alles wat voor iedereen - en dat is een probleem.