De Persgroep mag Wegener overnemen

Wegener mag door De Persgroep worden overgenomen, aldus ACM vandaag. Foto ANP / Piroschka van de Wouw

De Persgroep Nederland mag de regionale kranten en huis-aan-huisbladen van Wegener overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zojuist bekendgemaakt. Alleen de toestemming van de mededingingsautoriteiten stond de overname nog in de weg.

De Persgroep betaalt 245 miljoen euro voor Mecom, het moederbedrijf van Wegener dat ook nog kranten bezit in Denemarken. Nu komen AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool in één concern met De Gelderlander, De Stentor, Brabants Dagblad, BN DeStem, Eindhovens Dagblad, Provinciaal Zeeuwse Courant en De Twentsche Courant/Tubantia. De Persgroep bezit ook nog radiostation Q-music en websites als Autotrack.nl en Tweakers.net.

Het nieuwe bedrijf krijgt een aandeel van 43,5 procent op de Nederlandse dagbladmarkt, volgens cijfers van het Commissariaat voor de Media uit 2013. De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft 35,7 procent van de markt.

Voorwaarde

De enige voorwaarde die de ACM stelt aan de overname, betreft de distributie van de dagbladen. Dat heeft te maken met de afspraken die de krantenuitgevers in Nederland de afgelopen jaren hebben gemaakt. Om de kosten te drukken bezorgt op dit moment de dagbladuitgever met de meeste abonnees in een gebied ook de ochtendkranten van alle andere dagbladuitgevers. In één fietstas gaan dus alle titels mee, van de Volkskrant tot nrc.next en van De Telegraaf tot het AD, ook al zijn dat concurrenten.

Door de overname zal de Persgroep/Mecom de dagbladen in tweederde deel van Nederland bezorgen. ACM:

“Daarmee worden andere dagbladuitgevers te afhankelijk van het bezorgingsnetwerk van de Persgroep/Mecom.”

De Persgroep heeft aangeboden om de huidige afspraken met de andere uitgevers, zoals TMG en NRC Media, voort te zetten. Die afspraken gelden in ieder geval voor een periode van tien jaar. Dat vindt de ACM voldoende waarborg voor een eerlijke markt voor krantenbezorging.

Advertenties

De ACM heeft verder een uitgebreide analyse gemaakt van de advertentiemarkt. De dagbladen van de Persgroep en Wegener trekken grotendeels andere adverteerders aan, aldus de ACM. “Daarom zijn zij geen belangrijke concurrenten van elkaar”, meldt de mededingingsautoriteit vanmiddag. Bovendien hebben adverteerders tegenwoordig genoeg (digitale) alternatieven. Ook op het gebied van het drukken van kranten is er volgens de ACM nog voldoende keuze.

In een persverklaring stelt Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM:

“Het medialandschap verandert snel. Minder krantenlezers, meer online nieuws, andere advertentiemogelijkheden. Wij beoordelen bij fusies of er voor lezers en adverteerders en voor de verspreiding van dagbladen voldoende keuze overblijft. En dat is hier het geval, mede door de nadere afspraken die zijn gemaakt.”

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) uitte vorig jaar bezwaren dat voor freelance journalisten en persfotografen het nieuwe fusiebedrijf wel degelijk te machtig zou worden. De ACM heeft daar echter niet naar gekeken.

Arbeidsplaatsen

De Persgroep maakte al vorig jaar bekend dat de overname van Wegener honderden arbeidsplaatsen gaat kosten. Bij Wegener werken 2.200 mensen, onder wie circa 650 journalisten. De Persgroep wil onder meer de centrale nieuwsdienst van Wegener afschaffen en onderbrengen bij het AD. Vanuit Rotterdam wordt dan nieuws verzameld voor bijna alle kranten in Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Utrecht, Gelderland en Overijssel. Ook wil de Persgroep dat de Wegener-titels minder journalisten in vaste dienst hebben en meer gebruikmaken van (goedkopere) freelancers.

Lees op NRC Q: Wie controleert straks de burgemeester van Oss?