Verfijnd amusementstheater

Tony Neef als Wim Sonneveld enMariska van Kolck als Conny Stuart foto delamar theater

Eigenlijk was de kleinschalige musical Sonneveld, die vorig seizoen een succestournee maakte, slechts bedoeld voor die ene speelperiode. En toch is er nu, ruim een half jaar na de laatste voorstelling, een reprise. Heel toepasselijk, want exclusief in het Amsterdamse theater DeLaMar, dat ooit mede door Wim Sonneveld werd geëxploiteerd. In een extra scène wordt de relatie tussen cabaretier en theater zelfs op geestige wijze expliciet gemaakt door Fien de la Mar ten tonele te voeren, de actrice die het theater zijn naam gaf.

Een ander verschil met de eerste versie geldt de belangrijke bijrollen van de twee mannen in Sonnevelds leven, die nu worden gespeeld door Bill van Dijk en Freek Bartels – in rake typeringen met alle vereiste finesses.

Tony Neef, die vorig seizoen al opviel door zijn uiterst toegewijde Sonneveld, speelt die rol ook nu weer – al zal hij de komende weken af en toe worden vervangen door Paul Groot. Neef ontbeert weliswaar het touchante timbre van zijn grote voorbeeld, maar maakt dat meer dan goed door de grote geloofwaardigheid die hij oproept als zanger en acteur: complex, elegant, charmant, smaakvol en wulps, hij heeft het allemaal.

Naast hem is Mariska van Kolck een bezienswaardige Conny Stuart gebleven die de leading lady in Sonnevelds bestaan was.

De vele liedjes zijn in het gelaagde script van Pieter van de Waterbeemd vindingrijk verwerkt, waardoor de voorspelbaarheid van een jukeboxshow uitblijft. Zodat ook deze tweede versie van Sonneveld, opnieuw in de consciëntieuze regie van Eddy Habbema, een toonbeeld van verfijnd amusementstheater is.