Column

Öztürk en Kuzu lijken me allebei mataglap

Ik wilde ze heel graag niet meteen al op de eerste dag over één kam scheren, want voor je het weet vinden ze dat je ze discrimineert, maar de leden van de gisteren gepresenteerde politieke beweging Denk – Turks voor ‘gelijkwaardig’ – leken me alle twee mataglap. De oud-PvdA-Kamerleden Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk kwamen met een plan om Nederland weer in balans te krijgen, waar volgens hen veel moslims en ook veel Nederlanders zich prettig bij voelen.

Als het aan de twee lag, werd de overheid ‘gezuiverd van racisten’ door speciale politie-units die screenshots maakten van racistische uitingen op de sociale media, waarna de daders werden opgenomen in een racismeregister.

Verder moesten de woorden ‘allochtoon’ en ‘integratie’ worden verboden, kreeg iedere gemeente een ‘arbeidsmigratiemonument’, kwam er een minister van Acceptatie en moest het islamitisch onderwijs beter worden beschermd.

Een partij, kortom, waar Nel uit Rijswijk zich ook welkom bij zou voelen. Tweede gedachte: zo iemand als rapper Appa, werd die dan ook geregistreerd?

Je zou het ze dolgraag willen vragen, maar als de interviews die ik tot gisteren met de heren Kuzu en Öztürk had gezien me één ding hadden geleerd, dan was het wel dat ze niet uitblonken in het beantwoorden van vragen. De een (Öztürk) was daarin de hele tijd aan het woord, terwijl de ander (Kuzu) bijna niets zei. Wat verder opviel, was het gegoochel met identiteiten. Toen ik ze bezig hoorde bij Pauw, wilde ik ook een dubbele nationaliteit. Het hing een beetje van de vraag af wat ze waren. Dan weer Turks, dan weer Nederlands, dan weer moslim, dan weer socialist – op een gegeven moment sprak de één zelfs als Limburger, waarna de ander zei dat hij uit Rotterdam kwam.

Er was, kortom, geen touw aan vast te knopen.

Tot gisteren dan, toen ze met de naam en het logo van een Friese ggz-instelling op de proppen kwamen. Toen uitlekte dat naam en logo al bestonden, verdedigde Kuzu zich door te stellen dat GGZ Friesland zich beter kon bezighouden met cliënten in de geestelijke gezondheidszorg.

Meteen een jij-bak.

Focussen op de lucifer in andermans oog en de balk in het eigen oog vergeten. Bijna net zo sterk als zeggen dat je over de Armeense genocide pas weer iets roept na nieuw, gedegen historisch onderzoek.

Het woord ‘koekwous’ schoot me te binnen.

Arnhems voor ‘dom gelul’, ook prima te gebruiken als naam voor een beweging.