Met Twitterdata onderzoeken hoe zinvol kankercampagnes zijn

Foto AP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: PhD position - On twitter analysis for cancer awareness campaigns
Bedrijf: Universiteit Twente
Wat opvalt aan de vacature: Je krijgt toegang tot exclusieve data van Twitter

Wat doe je dan eigenlijk?

Enig idee of de Movember-campagne echt meer donateurs en meer aandacht voor prostaatkanker oplevert? Dat ga jij dus onderzoeken op deze promotieplek. Op basis van data van Twitter voor de Universiteit Twente.

Twitterdata? Ja. De universiteit heeft van Twitter alle tweets gekregen die sinds 2008 verstuurd zijn over vier verschillende campagnes tegen kanker:  prostaatkanker (#Movember), borstkanker (#Mamming en #PinkRibbon), huidkanker (#Sunsmart) en baarmoederhalskanker (#HPVReport).

Zoals deze:

Of deze:

Jij analyseert alle tweets door deze te koppelen aan belangrijke gegevens rondom de campagnes. Zo bekijk jij hoeveel die actieve #Movember-twitteraars eigenlijk gedoneerd hebben aan Movember, tweets over #Sunsmart koppel je aan de hoeveelheid zonnebrand die er is verkocht en tweets over #PinkRibbon aan cijfers van de borstkankerscreening.

Waarom zoeken ze iemand?

Voor de plek is financiering beschikbaar gekomen. De functie is dus nieuw.

Wat voor collega moet je zijn?

Lang niet alle data die voor het onderzoek nodig is, is al beschikbaar. Movember heeft al wel inzicht gegeven in de donatiegegevens, maar de rest van de informatie moet jij nog, samen met je vijf collega-onderzoekers, zien te verzamelen.

Een beetje eigen initiatief is daarvoor wel handig. “Hoe meer informatie we hebben, hoe beter”, zegt Michel Ehrenhard, onderzoeker bij de Universiteit Twente. En je moet er natuurlijk wel van houden om veel met cijfertjes te werken.

Wat verdient dat?

Het standaardsalaris voor een promotieplek: van 2.125 euro in het eerste jaar tot 2.593 in het derde jaar.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Twitter heeft uit meer dan duizend inzendingen zes onderzoeksgroepen gekozen die toegang krijgen tot een bepaalde dataset van Twittergegevens. De groep van de Universiteit Twente is er daar één van. Best bijzonder dus.

Maar wat is voor jouzelf - naast de kennis die je opdoet - nou eigenlijk het voordeel van promoveren? Wat betreft salaris profiteren vooral vrouwen ervan, blijkt uit onderzoek van het Centraal Plan Bureau. Gepromoveerde vrouwen verdienen over de eerste twintig jaar jaarlijks gemiddeld acht procent meer dan niet-gepromoveerde vrouwen, mannelijke gepromoveerden zeven procent minder dan mannelijke Masters. Het positieve effect op het inkomen van vrouwen lijkt overigens voor een groot deel veroorzaakt doordat gepromoveerde vrouwen gemiddeld vier uur per week meer werken.