House of Cards nu ook te zien in Cuba

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Netflix is sinds maandag ook beschikbaar in Cuba. Het is volgens VentureBeat hét teken dat de banden met de Verenigde Staten daadwerkelijk aan het verbeteren zijn.

Onder andere House of Cards en Orange is the New Black zijn nu voor 7,99 dollar per maand te zien in de kleine Caribische eilandstaat, schrijft Bloomberg. Misschien geven deze hitseries niet de beste weergave van de Amerikaanse samenleving, maar ze zullen waarschijnlijk even populair blijken als in de rest van de wereld.

Frank Underwood geeft Cubanen sinds gisteren een vermakelijk beeld van Amerikaanse politiek:

Het debuut van Netflix in Cuba komt na de aankondiging van het bedrijf om naar alle landen van de wereld uit te breiden. Die ambitie sprak de streamingvideodienst uit na de presentatie van hun goede kwartaalcijfers, een kleine drie weken geleden. Cuba biedt Netflix een markt met elf miljoen potentiële klanten met geen tot weinig concurrentie. Een strategische zet dus, al is volgens AP 8 dollar voor veel Cubanen nog onbetaalbaar, zijn internetverbindingen schaars en is het gebruik van creditcards de bevolking onbekend.

Radioshack officieel failliet

Het faillissement van Radioshack werd vandaag goedgekeurd door de rechter. Voor het einde van de maand verkoopt en sluit het noodlijdende bedrijf zo’n 1100 van de 4000 winkels in de Verenigde Staten, schrijft The Wall Street Journal.

Radioshack verwacht dat uiteindelijk meer dan de helft van locaties gesloten zullen worden. Telecomaanbieder Sprint koopt deze winkels op via een partnerschap met Standard General (het bedrijf dat in oktober Radioshack een noodlening gaf). De uitverkoop van Radioshack is in ieder geval van start gegaan. Vereffenaars begonnen dit weekend al met het inventariseren van het bezit van Radioshack. De huurcontracten voor winkelruimte van de elektronicaketen zullen hoogstwaarschijnlijk worden verkocht aan restaurants, schoenenwinkels en telecomwinkels.

Bloomberg Businessweek laat inwoners van San Francisco vertellen waar het misging met Radioshack:

KPMG investeert in big data, wat nog best eens groot gaat worden

Bottlenose, een startup die bedrijven helpt trends te ontdekken door big data te analyseren, heeft deze maand 13,4 miljoen dollar opgehaald. Het nieuwe fonds KPMG Capital leidde deze investeerdersronde, schrijft Techcrunch.

Het is de eerste investering van KPMG Capital, een onderdeel van KPMG International speciaal opgericht om geld te pompen in de opkomende en lucratieve markt van big data. Voor de 81 procent van de Nederlanders die niet weet wat dat deze term betekent, de definitie volgens de Nationale Denktank:

‘Big Data is de enorme toename van de mogelijkheden om data te genereren, delen, combineren en analyseren, die leidt tot nieuwe inzichten en een nieuwe manier van redeneren.’

Bottlenose biedt bedrijven de mogelijkheid om in real-time grote hoeveelheden data (zoals bestellingen van producten, aandeelkoersen of documenten) te verwerken en te analyseren om zo trends, nieuwe markten, kansen, brekend nieuws en zelfs dreigingen te herkennen en te visualiseren.

Volgens Techcrunch analyseert Bottlenose op dit moment zo’n 72 miljard databestanden en berichten per dag. In vergelijking sturen mensen op Twitter dagelijks ongeveer een miljard berichten rond. Hoewel Bottlenose in eerste instantie begon met het analyseren van sociale media is de focus nu verschoven naar de zakensector. Daar valt namelijk heel veel te verdienen met big data. Zo groeide het gelijksoortige Palantir sinds 2004 uit tot een bedrijf met een geschatte waarde van 1 miljard dollar. Het is daarom niet gek dat KPMG investeert in Bottlenose.

Bottlenose over het analyseren van sociale data:
http://youtu.be/22dbsHX_L74